آموزش سیم کشی و نصب پنل کدینگ تابا

آموزش نصب و سیم کشی پنل کدینگ تابا

در این پست به آموزش نصب پنل کدینگ تابا به صورت مرحله به مرحله خواهیم پرداخت. طریقه لوله‌گذاری و نحوه سیم‌کشی پنل کدینگ تابا از مباحث اصلی این پست می باشد. برای یادگیری آسان و سریع شما عزیزان، این آموزش به همراه فیلم و نقشه‌های متعدد ارائه شده است. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نمایش ویدیو درباره فیلم آموزش نسب و سیم کشی پنل کدینگ تابا

نحوه لوله گذاری پنل کدینگ تابا

لوله‌گذاری پنل کدینگ و قطعات جانبی آن به شرح زیر می‌باشد.

1) لوله گذاری از محل قرارگیری پنل کدینگ تابا تا محل نصب قفل دربازکن.

2) نصب تابلو برق در طبقه همکف (پارکینگ).

3) لوله‌گذاری از تابلو برق تا قاب پشت پنل درب (پنل کدینگ).

4) لوله‌گذاری به صورت مجزا از تابلو برق تا محل نصب مانیتور آیفون تصویری در داخل واحدهای ساختمان.

5) لوله‌گذاری از محل قرارگیری منبع تغذیه 8401 تابا تا قاب پشتی پنل درب.

6) منبع تغذیه پنل کدینگ، منبع تغذیه دیکودرها (داخل تابلو برق) و مانیتور‌های آیفون تصویری نیاز به برق 220 ولت شهری دارند. بایستی از تابلو برق ساختمان تا محل نصب این قطعات لوله‌گذاری انجام شود.

 

اصول لوله‌گذاری برق استاندارد

اصول لوله‌گذاری برق ساختمان

عناوین اصلی: 12 اصل مهم در لوله‌گذاری برق

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

شروع سیم‌کشی و نصب پنل کدینگ تابا

آموزش نصب پنل کدینگ تابا به صورت کامل و جامع برای استفاده شما تهیه شده است. گام به گام و خیلی سریع روش سیم کشی پنل کدینگ را به شما آموزش خواهیم داد.

سیم‌کشی مابین پنل کدینگ و دیکودر اول

1) از پشت پنل کدینگ تابا با کابل آیفون 4 زوج تا محل نصب دیکودر تابا سیم کشی کنید. ما کابل آیفون 4 زوجی تمام مسی را به شما پیشنهاد می کنیم. در صورت استفاده از این کابل تعدادی رشته سیم اضافی داخل کابل به عنوان سیم رزرو خواهید داشت.

2) اگر نگاهی به پشت پنل کدینگ تابا بیندازید خواهید دید که یک سوکت مادگی 6 سیمه به همراه سوکت نری 6 پین وجود دارد. سوکت 6 سیمه را به پورت 6 پین پشت پنل کنید. سپس سیم‌های سوکت پشت پنل را به کمک برچسب راهنما، به ترمینال با برچسب متناظر روی دیکودر متصل کنید.

نکته: پیچ‌های مورد استفاده در دیکودر بسیار ریز هستند. برای باز و بسته کردن آنها از پیچ گوشتی مخصوص ساعت‌سازی باید استفاده کرد. در غیر این صورت ممکن است ترمینال خراب شود.

نقشه سیم‌کشی مابین پنل کدینگ و دیکودر:

آموزش سیم بنذی آیفون تصویری کدینگ تابا

نحوه سیم‌کشی دیکودر اول به دیکودر بعدی

هر دیکودر دارای یک ترمینال 6 پینه ورودی (INPUT) و یک ترمینال 6 پینه خروجی (OUTPUT) می‌باشد. همانطوری در بخش قبلی گفته شد ترمینال 6 پین Input دیکودر اول به پنل کدینگ تابا وصل می شود. برای ارتباط بین 2 دیکودر بایستی از ترمینال Output دیکودر اول به ترمینال Input دیکودر دوم با کابل آیفون 4 زوج سیم کشی کنید. ترمینال‌های با اسامی متناظر در هر دو سمت بایستی به یکدیگر متصل شوند.

در صورت استفاده از دیکودرهای بیشتر، بایستی برای ارتباط مابین دیکودرها از روش بالا استفاده شود.

نقشه سیم‌کشی دیکودر به دیکودر:

آموزش نصب دیکودر تابا به دیکودر بعدی

روش سیم‌کشی دیکودرها به مانیتور واحدها

هر دیکودر می‌تواند حداکثر به مانیتورهای چهار واحد ساختمان وصل شود. بهتر است برای انتقال تصاویر و صدای با کیفیت و بدون نویز از دیکودر به مانیتورهای آیفون تصویری از کابل آیفون تمام مسی جهت سیم‌کشی استفاده گردد. 

هر دیکودر 4 ترمینال به نام‌های P3، P2، P1 و P4 دارد. از محل نصب دیکودر تا محل نصب مانیتورها در داخل وحد با کابل آیفون تصویری که حداقل 5 رشته سیم داشته باشد سیم کشی کنید. پیشنهاد ما استفاده از کابل آیفون 4 زوج (با تعدادی رشته سیم اضافی و رزرو) است. پین‌های متناظر ترمینال P1 را به سوکت P1 پشت مانیتور آیفون تصویری واحد اول وصل کنید. سپس پین‌های متناظر ترمینال P2 را به سوکت P1 پشت مانیتور آیفون تصویری واحد دوم وصل کنید. در نهایت پین‌های متناظر ترمینال P4 را به سوکت P1 پشت مانیتور واحد چهارم ساختمان وصل کنید.

نکته 1: سوکت نری P2 در ساختمانهایی با دو درب ورودی و برای اتصال مانیتور به درب دوم ساختمان استفاده می شود.

نکته 2: شماره نوشته شده روی ترمینال‌های دیکودر (P1,P2,P3,P4)، با شماره‌ای که برای واحدهای ساختمان در پنل کدینگ تعریف خواهید کرد متفاوت است.

نقشه سیم‌کشی مابین دیکودر و مانیتورهای آیفون تصویری:

خرید دیکودر پنل کدینگ تابا

خرید دیکودر پنل کدینگ تابا از نمایندگی رسمی

ویژگی‌ها:

امکان نصب با 4 مانیتور آیفون تصویری تابا

سیم‌کشی منبع تغذیه پنل کدینگ تابا

پنل کدینگ منبع تغذیه مخصوص به خود را دارد. شما هنگام نصب پنل کدینگ تابا بایستی از منبع تغذیه پنل کدینگ استفاده کنید. این ترانس مخصوص پنل کدینگ تولید شده است. از پشت پنل درب تا محل نصب منبع تغذیه با دو رشته سیم، سیم‌کشی کنید. این دو رشته سیم را سمت پنل درب به پین‌های ~~ و سمت ترانس به ترمینال 15V متصل کنید.

نقشه سیم‌کشی پنل کدینگ تا منبع تغذیه:

آموزش نصب پنل کدینگ تابا

وصل قفل دربازکن زنجیری یا برقی به پنل کدینگ

نصب قفل دربازکن زنجیری به آیفون تصویری کدینگ تابا:

با دو رشته سیم از قاب پشت پنل کدینگ تا محل نصب قفل دربازکن زنجیری سیم‌کشی کنید. سمت پنل درب این دو رشته سیم را به ترمینال D1 و D2 وصل کنید. سمت قفل دربازکن، این دو رشته سیم بایستی به ترمینال داخلی قفل دربازکن وصل شوند.

نصب قفل برقی به آیفون تصویری کدینگ تابا:

با دو رشته سیم از قاب پشتی پنل درب تا محل نصب منبع تغذیه 8402 و از محل این منبع تغذیه تا محل قرارگیری دیکدر سیم کشی کنید. این دو رشته سیم را سمت پنل درب، به سوکت ~~ متصل کنید. سمت منبع تغذیه 8402، دو رشته سیمی که از پشت پنل کشیده شده را به ترمینال 12 ولت این منبع تغذیه وصل کنید. سپس ترمینال 24 ولت منبع تغذیه را  به ترمینال قفل برقی متصل کنید.

چرا از منبع تغذیه 8402 استفاده می کنیم؟ قفل‌های برقی با برق 24 ولت کار می کنند. در حالی که خروجی پنل به سمت قفل دربازکن، دارای برق 12 ولت می باشد. بنابراین استفاده از ترانس 8402 الزامی می باشد.

خروجی 24 ولت منبع تغذیه 8402 که به قفل برقی وصل شده زمانی برقدار می شود که ورودی 12 ولت آن از سمت پنل برقدار شود.

نقشه سیم‌کشی قفل در بازکن به پنل:

راهنمای نصب پنل کدینگ تابا

سیم‌کشی تغذیه دیکودرها

ترمینال (+ و -) منبع تغذیه 735 تابا رو به ترمینال (+ و -) دیکودر متصل کنید. برق مورد نیاز دیکودرها با منبع تغذیه مدل 735 تابا تامین می شود. این منبع تغذیه دارای خروجی AC و DC بوده ولی فقط خروجی DC آن به دیکودرها وصل می‌شود. 

برای هر دیکودر نیاز به منبع تغذیه مستقل نمی باشد. اگر دیکدرها به صورت مجتمع و در داخل یک جعبه تابلو برق نصب شده باشند می‌توان برای هر 3 دیکدر از یک منبع تغذیه مشترک استفاده کرد.

– درگاه ( + و – ) منبع تغذیه به درگاه مثبت و منفی دیکودر نصب می‌شود.

توجه: باید حتما هنگام نصب منبع تغذیه دیکودر به جهت قرارگیری پین مثبت و منفی توجه شود.

نقشه سیم‌کشی تغذیه دیکودرها:

سیم کشی منبع تغذیه تا دیکودر تابا

شمای کلی نقشه سیم کشی آیفون تصویری کدینگ تابا

در ادامه نقشه کلی نصب آیفون تصویری تابا با پنل کدینگ را برای شما نشان داده‌ایم. به دو صورت می توان آیفون تصویری کدینگ تابا را نصب و راه اندازی کرد. پیشنهاد می شود جهت سهولت در نصب و راه‌اندازی آیفون تصویری کدینگ تابا و همچنین جهت عیب‌یابی آسان حتما از روش اول استفاده شود.

روش اول) نصب تمامی دیکدرها به صورت متمرکز در داخل تابلو برق

نقشه سیم کشی پنل کدینگ تابا

روش دوم) نصب دیکدرها به صورت غیر متمرکز و مابین طبقات

راهنمای نصب آیفون تصویری کدینگ تابا

خرید پنل کدینگ تابا از نمایندگی رسمی

ویژگی ها:

امکان نصب در ساختمان‌های 1 تا 225 واحدی

قابلیت ذخیره 1000 عدد کارت و تگ NFC

امکان ارتباط مستقیم با نگهبانی

نکاتی که هنگام سیم کشی پنل کدینگ باید رعایت کرد

نکته 1: در صورت استفاده از قفل برقی به جای قفل زنجیری، بایستی منبع تغذیه 8402 تابا را تهیه و مابین پنل کدنگ تابا و قفل برقی کله گاوی نصب کنید. در غیر این صورت ممکن است هنگام فشار شستی روی مانیتور جهت بازکردن درب، تصویر نمایش داده شده روی مانیتور پرپر بزند.

نکته 2: بر روی دیکودرها یک جفت پین بنام J5 وجود دارد. این جفت پین در آخرین دیکودر بایستی توسط جامپر به همدیگر متصل شوند.

نکته 3: هر دیکودر را می‌توان به چهار مانیتور آیفون تصویری متصل کرد.

نکته 4: یک منبع تغذیه مدل TL- 735 می‌تواند برق مور‌د‌نیاز حداکثر سه دیکودر را تأمین کند.

نکته 5: جنس سیم‌های مورد استفاده در سیم‌کشی پنل کدینگ باید کیفیت مناسبی داشته باشند. در غیر این صورت در صدا و تصویر انتقالی نویز خواهد داشت. حتما از کابل آیفون تمام مسی استفاده کنید.

نکته 6: محل اتصال سیم‌ها در پشت پنل‌ درب و مانیتورها و دیکودر بایستی لحیم کاری اصولی شود.

نکته 7: منبع تغذیه دیکودرها و پنل کدینگ بهتر است در کمترین فاصله با این قطعات نصب شود. فاصله زیاد باعث افت ولتاژ شده و خطاهای متعددی را شاهد خواهید بود.

نکته 8: قبل از اتمام سیم‌کشی و سربندی‌ سیم‌ها، مانیتورها و پنل و منبع تغذیه را به برق وصل نکنید.

بعد از اتمام سیم‌کشی و سیم‌بندی آیفون تصویری کدینگ تابا بایستی به پست‌های آموزشی زیر مراجعه کرده و کددهی پنل کدینگ تابا را انجام دهید. در نهایت اگر پنل کدینگ شما از نوع کارتی است بایستی آموزش روش ذخیره کارت و تگ NFC در حافظه پنل کدینگ تابا را نیز مطالعه کنید.

آموزش کددهی و ذخیره شماره واحدها در پنل کدینگ تابا

آموزش کددهی پنل کدینگ تابا

عناوین اصلی: آموزش کددهی دیکودر، ذخیره شماره واحد‌ها و نگهبانی

نوع آموزش: متن آموزش به همراه فیلم

نویسنده: پروانه عباس پور

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

ذخیره کارت و تگ NFC در پنل کدینگ کارتی تابا

روش ذخیره کارت و تگ در حافظه پنل کدینگ تابا

عناوین اصلی: آموزش کددهی دیکودر، ذخیره شماره واحد‌ها و نگهبانی

نوع آموزش: متن آموزش به همراه فیلم

نویسنده: پروانه عباس پور

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

جمع بندی

رعایت نظم در سیم‌کشی پنل‌ها، دیکودرها و منبع تغذیه هنگام نصب و سیم‌کشی پنل کدینگ تابا اهمیت ویژه‌ای دارد. حتما هنگام نصب، از نقشه اول که در قسمت قبل گفتیم استفاده کنید. در این صورت عیب‌یابی‌های آتی بسیار راحت‌تر انجام خواهد شد. ما در این پست، آموزش کامل و جامعی از نصب پنل کدینگ تابا برای شما ارائه کرده‌ایم. ولی پیشنهاد ما سپرده کار به دست برق‌کاران ماهر است.

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

12 دیدگاه

  1. بهروز ایرانی گفت:

    محبت بزرگی کردید به امثال من کهکمی سررشته دارن اما یک سوال نقش ترمینال این وسط چیست که در هر طبقه یک ترمینال کار گذاشتند

  2. علی گفت:

    سلام خسته نباشید. پنل کدینگ کد دادیم ۲۰ واحد کد گرفته اما واحد ۸ و ۱۹ کدش عمل نمیکند.راهنمایی میکنید باید چکار کرد

  3. کیوان فدا گفت:

    با سلام ممنون از راهنماییتون میخواستم بدونم در تگنقشه سیم کشی کدینگ از دکودر به پشت آیفون امکانش هست از 4 رشته استفاده کرد وسیم 5 رابه 4 متصل نمود

  4. کیوان فدا گفت:

    سلام مجدد. پس چرا در نقشه کشی آی‌فون‌ها بدون دکودر از گوشی به پنل این امکان وجود داره ولی در کدینگ این امکان نیست ودوم اینکه برای اتصال گوشی جهت کنترل دو طرف میشه از یک سیم 6 زوج استفاده کرد ونویز ایجاد نمیشه؟

    • نورافزا گفت:

      سلام. وقتی شرکتی میاد محصولی رو طراحی و تولید میکنه نحوه سیم کشی و سیم بندی رو هم اعلام میکنه و بایستی دقیقاً به روشی که اعلام شده انجام بشه. هر سیم کار خودشو انجام میده و امکان ترکیب وجود نداره.

  5. کیوان فدا گفت:

    سلام استاد پس چرا در سیم کشی آیفون بدون کدینگ این امکان وجود داره که سیم 5 به چهار وصل بشه

  6. عارغ گفت:

    استاد چرا در آی‌فون‌ها بدون دکودر باچهار رشته میتوان از گوشی تا پنل کشید امادر کدینگ این امکان وجود ندارد

  7. علی صادقی گفت:

    ممنون بابت آموزش خوب وکامل تون ،لطفا در مورد تعمیرات وعیب آموزش دهید

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.