آشنایی با لامپ ال ای دی

آشنایی با انواع لامپ ال ای دی

 

 

کاربران عزیز فروشگاه آنلاین نورافزا، خوشحالیم که لحظاتی از وقت ارزشمند خود را به ما اختصاص داده اید. این مقاله شامل مباحث مربوط به ” آشنایی با لامپ ال ای دی ” ، ” کاربرد لامپ ال ای دی ” ، ” مضرات لامپ ال ای دی ” ،”  مزایای لامپ ال ای دی ”  و همچنین ” مضرات لامپ کم مصرف ” می باشد. با ما همراه باشید.

 

آشنایی با لامپ ال ای دی :

 

لامپ ال ای دی ( لامپ LED ) نوعی از لامپ‌های حالت جامد است که از دیود نورافشان برای روشنایی، استفاده می‌کند. این لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با توجه به مصرف برق کم نسبت به سایر لامپ‌ها، عمر بسیار بالا و فناوری جدید ساخت به رنگ‌های دیگر توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند. لامپ‌های ال ای دی کارایی و طول عمر و بازده انرژی بالایی دارند که چند برابر لامپ‌های رشته‌ای است و از دیگر لامپ‌های فلورسنت به شکل قابل ملاحظه ای کارآمدتر هستند. ادعا شده که آنها حتی قادر به انتشار بیش از ۳۰۰ لومن در هر وات توسط برخی از تولیدکنندگان LED هستند.

LED مخفف کلمات Light Emitting Diode است که معنای دیود ساطع‌کننده نور را می‌دهد. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند. خاصیتی که LED ها را از سایر نیمه‌هادیها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

کارشناسان معتقدند که لامپ‌های رشته‌ای یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان می‌باشند. بنابراین بسیاری از کشورها، برنامه چند ساله‌ای را برای جایگزینی مدل‌های دیگر لامپ به جای لامپهای رشته‌ای تدوین کرده‌اند تا شاید بتوانند در دراز مدت استفاده از لامپهای رشته ای و به تبع آن حرارت زمین را کاهش دهند. به همین دلیل استفاده از لامپهای کم مصرف، فلورسنت و… مرسوم شد و برخی کشورها مردم را ملزم به استفاده از این لامپ‌ها کرده‌اند. در کشور عزیز ما ایران هم برنامه هایی برای جایگزینی لامپ های ال ای دی با لامپ های رشته ای پر مصرف، تدوین و اجرا شد. که می توان به طرح وزارت نیرو با عنوان فروش لامپ های کم مصرف به صورت یارانه ای به آحاد مردم و تبلیغات رسانه ای اشاره کرد.

 

 

کاربرد لامپ ال ای دی :

لامپ‌های ال‌ای‌دی ابتدا به عنوان لامپهای نشان‌گر و با نور کم، در وسایل الکتریکی به کار می‌رفتند، بعدها استفاده از آن‌ها به بخش روشنایی گسترش یافت و با نور سفید آن، با روشنایی مطلوب و مصرف کم تولید شدند.

 

1) استفاده از ال ای دی در تولید نمایشگر ها :

قدم بعدی کمک به تکامل تلویزیون‌ها و مانیتورهای ال‌سی‌دی بود که در آنها نور پشت نمایشگر کریستال مایع به جای لامپ فلورسنت توسط ال ای دی‌ها تأمین می‌شد. به تدریج نمایشگرهایی با فن آوری ال‌ای‌دی جایگزین نمایشگرهای ال‌سی‌دی شدند.

استفاده از ال ای دی در تلویزیون

 

3) روشنایی منازل و معابر :

لامپ های ال ای دی به دلیل مزایایی که نسبت به لامپ های کم مصرف داشتند به سرعت جای لامپ های ال ای دی را گرفتند.

لامپ ال ای دی

3) نورپردازی ساختمان‌ها با لامپ های ال ای دی :

لامپ های ال ای دی (چراغ وال واشر) به جزء جدانشدنی در نورپردازی ساختمانها تبدیل شدند.  زاویه تابش نور این لامپ ها با توجه به لنز جاگذاری شده متنوع می باشد. شما میتوانید چراغ وال واشر مورد نیاز خود را، در رنگ و زاویه و میزان روشنایی دلخواه تهیه کنید.

وال واشر

امروزه استفاده از لامپ های ال ای دی در تجهیزات روشنایی و صنعتی و … ، روز به روز بیشتر می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با مضرات لام ال ای دی و مزایای آن آشنا کنیم .

 

 

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف :

لامپ‌های ال‌ای‌دی نسبت به لامپ‌های کم مصرف میزان مصرف برق کمتری دارند. البته این حالت همیشگی نیست و بسیار بستگی به المان‌های به کار رفته در هر دو نوع لامپ دارد. فقط در زمانی می‌توان گفت که یک لامپ ۱۰ وات LED نور بیشتری از یک لامپ ۱۰ وات کم مصرف دارد که المان‌های تشکیل دهنده هر دو لامپ از یک سطح کیفیت برخوردار باشند. همچنین این وضعیت در مورد مقایسه عمر این لامپ‌ها نیز صادق است؛ به صورت نامی عنوان می‌گردد که لامپ LED در حدود ۵۰۰۰۰ ساعت طول عمر مفید دارد در صورتی که لامپ کم مصرف دارای ۸۰۰۰ ساعت طول عمر مفید است اما در عمل مشاهده می‌شود که خیلی از اوقات در مورد هیچ‌یک از این دو لامپ این رقم‌ها چندان صحیح نیستند.

 

 

مزایای لامپ ال ای دی  :

از مهمترین مزایای لامپ ال ای دی می توان به بازده نوری بالا و نشکن بودن آن اشاره کرد.

 

1) طول عمر:

اولین و مهم‌ترین معیار، طول عمر لامپ‌ ال ای دی می‌باشد لامپ‌های ال ای دی طول عمری بین 20 هزار تا 60 هزار ساعت دارند. این طول عمر در مقایسه با لامپهای دیگر بسیار بیشتر است.

 

2) بازده نوری (Lum/Watt):

از دیگر مزایای لامپ ال ای دی می‌توان به بازده نوری بالای این لامپها اشاره نمود. در حال حاضر لامپ‌های LED بازده‌ای بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌های رشته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات، برای لامپ‌های کم‌مصرف ۴۵ تا ۶۵ می‌باشد.

 

3) مدت زمان رسیدن به روشنایی کامل :

لامپ‌های LED به محض رسیدن ولتاژ به آن‌ها روشن می‌شوند ولی به عنوان مثال لامپ‌های متال هالید زمانی بالغ بر ۵ دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نور خود برسند. یعنی لامپ‌های LED (پانزده میلیون بار) سریع‌تر روشن می‌شوند. مشکل دیگر لامپ‌های متال هالید این است که اگر این لامپ‌ها بیش از ۵ دقیقه روشن باشند گرم می‌شوند و بعد از خاموشی دیگر فوراً روشن نمی‌شوند.

 

4) روشن و خاموش کردن لامپ ال ای دی :

طول عمر لامپ‌های LED به هیچ وجه تابعی از تعداد روشن و خاموش شدن نیست، می‌توان لامپ‌های LED را هزاران بار روشن و خاموش کرد. در واقع طول عمر لامپ‌های LED تنها به مدت زمان روشن مانده بستگی دارد. فروشگاه آنلاین نورافزا استفاده از این لامپ ها را در مکانهای پرتردد، مانند راه پله ساختمانهای مجتمع، به دلیل روشن و خاموش شدن زیاد، توصیه میکند.

 

5) تنظیم شدت نور:

امکان تنظیم نور در برخی از لامپ های ال ای دی وجود دارد. و می توانید میزان نور این لامپ ها را به وسیله دیمر کم و زیاد کنید.

 

6) تنظیم زاویه تابش:

از دیگر مزایای لامپ ال ای دی می توان به زاویه انتشار نور آن اشاره کرد. در لامپهای LED نور در تمام جهات منتشر نمی‌شود و به دلیل موجود بودن لنزهایی با زوایای دلخواه نوری، کاملاً قابل کنترل است. زاویه تابش نور اکثر لامپ های ال ای دی روی جعبه لامپ نوشته شده است. پس در خرید لامپ ال ای دی به این نکته توجه کنید.

 

7) جریان راه‌اندازی:

همان‌طور که در بالا ذکر شد لامپ‌های متال هالید زمان نسبتا زیادی نیاز دارند تا به حداکثر نوردهی خود برسند. در این مدت زمان برای یونیزه کردن گاز داخل لامپ نیاز به آمپر بیشتری است. در آزمایش انجام شده مشاهده گردید که در ابتدای روشن شدن لامپ ۴۰۰ وات متال هالید، جریان مصرفی ۷/۲ آمپر بود که این جریان رفته کاهش یافته و پس از ۵ دقیقه به ۵ آمپر رسید. به عبارت دیگر یک لامپ ۴۰۰ واتی متال هالید در مدت زمان راه‌اندازی ۱۱۰۰ وات مصرف خواهد داشت یعنی تقریباً ۳ برابر واتی که باید مصرف کنند. (یعنی در مجموع به میزان 841 Kwh در سال صرفه‌جویی در مصرف برق خواهید داشت) این عملکرد، تجهیزاتی ۳ برابر قوی‌تر را نیاز دارد که پیرو آن هزینه‌های تابلو برق و تجهیزات را افزایش خواهد داد.

 

8) کاهش نور :

کلیه لامپ ها به غیر لامپ های ال ای دی با گذشته زمان دچار کاهش نور می شوند.

 

9) استفاده از منابع خورشیدی :

لامپ ال ای دی قابلیت تغذیه هم با جریان AC (البته پس از تبدیل به DC) و هم جریان DC با مصرف کم را دارد، لذا می‌توانند از منابع انرژی خورشیدی یا باتری نیز جهت تأمین نیروی خود استفاده کنند.

 

 

مضرات لامپ‌ ال ای دی :

تا زمان نگارش این مقاله، از مضرات لامپ ال ای دی برای انسان ها و طبیعت توسط سازمانهای معتبر گزارشی منتشر نشده است. و لامپ های ال ای دی به لامپ های بی ضرر و دوستدار محیط زیست شهرت یافته اند.

 

 

مضرات لامپ کم مصرف :

زیر سطح ساطع‌کننده نور درون لامپ کم مصرف، مقداری جیوه دارد که بسیار سمی است. در صورت شکستن تیوب لامپ کم مصرف این ماده در محیط پخش شده و می‌تواند باعث مسمومیت گردد. اما این فقط زمانی اتفاق می افتد که این تیوب بشکند، در غیر این صورت استفاده از این لامپ خطری ندارد. ( پس از شکستن تیوپ این لامپ به مدت یک 15 دقیقه کلیه درب و پنجره های خانه را باز کرده و خودتان نیز از خانه خارج شوید. بعد از یک ربع با استفاده از جارو دستی نسبت به تمیزکاری محل اقدام نمایید. در تمیزکاری پس از شکستن تیوب نباید از جارو برقی استفاده شود)

مشکل دیگری که بیشتر مصرف کنندگان این لامپ در ایران به علت عدم آگاهی رعایت نمی کنند، دور انداختن لامپ کم مصرف مانند سایر زباله ها است. بیشتر مصرف‌کنندگان این لامپ پس از سوختن یا از کار افتادن آن، آن را به همراه سایر زباله‌ها به درون سطل‌های معمولی زباله می‌اندازند. لامپ کم مصرف به محیط زیست آسیب می‌رساند زیرا در هنگام انتقال یا تجمیع زباله‌ها به احتمال زیاد تیوب این لامپ می‌شکند و جیوه داخل آن به محیط بیرون نشت می‌کند و باعث آلودگی محیطی می‌گردد.

 

 

 

 

فروشگاه لوازم برق نورافزا

 

فروشگاه آنلاین نورافزا به شما این اطمینان را می دهد فقط کالاهای باکیفیت موجود در بازار ایران را (با قیمت مناسب) به فروش می رساند.

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

2 دیدگاه

  1. جواد نامداری گفت:

    عالی

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.