کابل مخابراتی JY(ST)Y چیست؟

کابل مخابراتی JY(ST)Y چیست

در هنگام خرید کابل‌های ارتباطی احتمالاً نام کابل مخابراتی JY(ST)Y به گوشتان خورده است و این سؤال برای شما پیش آمده است که کابل JY(ST)Y چیست؟ کابل JY(ST)Y چه کاربردهایی دارد؟ انواع کابل JY(ST)Y چیست؟ اگر علاقمند هستید که جواب این سؤال‌ها را بدانید یا اگر قصد خرید کابل تلفن و آیفون دارید پیشنهاد می‌شود تا قبل از اقدام به خرید، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

مفهوم حروف اختصاری کابل مخابراتی JY(ST)Y

با دانستن مفهوم حروف اختصاری به کار رفته در هر کابلی به راحتی می‌توان متوجه شد که مشخصات این کابل چیست و برای چه منظوری می‌توان مورد استفاده قرار داد. مفهوم حروف اختصاری به کار رفته در کابل JY(ST)Y در جدول زیر آورده شده است:

حرف اختصاری توضیحات
J کابل مخابراتی نصب ثابت برای تأسیسات داخل ساختمان در زیر یا روی دیوار
Y عایق هر رشته از پی‌وی‌سی (polyvinylchloride)
(ST) حفاظ به شکل فویل فلزی (حفاظت در برابر تداخلات الکتریکی خارجی)
Y روکش نهایی کابل پی‌وی‌سی

توجه: از آن جایی که کابل مخابراتی JY(ST)Y مجهز به فویل فلزی می‌باشد لذا به کابل تلفن ضد نویز نیز معروف شده است.

کابل تلفن JY(ST)Y

انواع کابل JY(ST)Y

در دو دسته‌بندی رایج می‌توان کابل‌های JY(ST)Y را مطالعه و بررسی نمود:

براساس جنس مغزی هادی

جنس مغزی هادی کابل‌های JY(ST)Y معمولاً در دو جنس تمام مس (CCC) یا آلومینیوم با روکش مس (CCA) تولید می‌شود. قیمت کابل‌های تمام مس در مقایسه با کابل‌های مخابراتی روکش مس بالاتر است. در بسیاری از کاربردها کابل CCA از کیفیت قابل قبولی در برقراری ارتباط برخوردار می‌باشند و با توجه به قیمت مناسب طرفدارن زیادی دارند.

در همه طرح‌ها و پروژه‌ها همیشه فاکتور قیمت مورد توجه قرار می‌گیرد. هر فردی بدون نیاز به محاسبه و مطالعه به راحتی می‌تواند گران‌ترین و بزرگترین سایز از کابل یا تجهیزات دیگر را انتخاب کند. ولی طرح‌هایی مهندسی و اصولی است که با کمترین قیمت، بهترین کیفیت و کارایی را داشته باشیم. پس دقت کنیم که در هر کاربردی ما نیاز به استفاده از کابل‌های تمام مسی نداریم.

براساس سایز هادی هر رشته

قطر هادی هر رشته از کابل‌های JY(ST)Y در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. معمولاً قطر هر رشته از کابل JY(ST)Y در سایزهای 0.4، 0.5 و 0.6 تولید می‌شوند. دقت داشته باشید که مطابق با مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان قطر هادی تلفن، زنگ و در بازکن حداقل بایستی 0.6 میلی‌متر در نظر گرفته شود.

کاربرد کابل JY(ST)Y

کابل مخابراتی JY(ST)Y در انواع سیستم‌های ارتباطی آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌شود که کاربردهای مهم و رایج آن موارد زیر است:

توجه: دقت به این نکته قابل توجه است که کابل JY(ST)Y برای نصب ثابت در تأسیسات داخل ساختمان مناسب بوده و این کابل برای مقاصد ولتاژ بالا و دفن در زیر زمین به صورت مستقیم مناسب نمی‌باشد.

کابل مخابراتی JY(ST)Y

استاندارد ساخت کابل JY(ST)Y

کابل JY(ST)Y غالباً مطابق با الزامات استاندارد DIN VDE0815 طراحی و تولید می‌شود. این استاندارد الزامات مربوط به ساخت کابل‌های مخابراتی نصب ثابت داخل ساختمان (indoor) را شامل می‌شود. این کابل‌ها در بازار به کابل تلفن هوایی یا کابل تلفن طوسی نیز معروف هستند.

قیمت کابل JY(ST)Y

قیمت کابل تلفن JY(ST)Y تابعی از جنس مغزی هادی، قطر هادی، تعداد زوج، ضخامت عایق، برند، متراژ و … تعیین می‌شود. لذا در هنگام خرید باید همه فاکتورهای مهم در نظر گرفته شود و سپس مقایسه بین قیمت کابل‌های مختلف JY(ST)Y صورت گیرد.

چند نمونه از کابل‌های JY(ST)Y:

1) کابل 2 زوجی CCAM سیم ناب     2) کابل 4 زوجی CCAM سیم ناب 

کلام پایانی

کابل‌های JY(ST)Y از کابل‌های پرکاربرد در برقراری ارتباط است. کابل تلفن مخابراتی در تعداد زوج‌های متنوعی تولید می‌شوند. معمولاً برای توسعه‌های آتی یک یا چند زوج به صورت رزرو در نظر گرفته می‌شود. در هنگام خرید کابل‌های چند زوجی دقت داشته باشید که کابلی را انتخاب کنید که هر کدام از رشته‌ها دارای رنگ‌بندی متنوعی باشند تا موجب سهولت در زمان اجرا و عیب‌یابی شود. فروشگاه اینترنتی نورافزا امکان خرید آسان انواع مختلف کابل تلفن چند زوج را فراهم کرده است. منتظر نظرات ارزشمند شما  هستیم.

منتظر ثبت نظرات و پیشنهادات شما همراهان گرامی در جهت بهبود کیفیت این آموزش هستیم.

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. علیرضا جعفری گفت:

    ممنونم بابت اطلاعات خوبتون.

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.