ساختار داخلی لامپ ال ای دی

ساختار داخلی لامپ ال ای دی

امروزه منابع نوری ال ای دی (LED) با توجه به برتری‌هایی که نسبت به سایر منابع روشنایی سنتی دارند، جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند. در این نوشته با ساختار داخلی لامپ ال ای دی (LED) آشنا می‌شویم. شاید علاقمند باشید بدانید مدار داخلی لامپ ال ای دی از چه قطعاتی تشکیل شده و نحوه تولید نور در یک لامپ ال ای دی به چه طریقی است. با ما همراه باشید تا بدانید ساختار داخلی محبوب‌ترین لامپ در بازار کنونی از چه اجزایی تشکیل شده است.

فهرست مطالب

مدار داخلی لامپ ال ای دی

منبع نور

هر کدام از اجزای تشکیل دهنده لامپ ال ای دی (LED) نقشی را ایفا می‌کنند. ساختار لامپ‌های ال ای دی پیچیده نیست. منبع نور در لامپ‌های ال ای دی مجموعه‌ای از دیودهای نوری (Light Emitting Diode) هستند که بر روی یک بُرد الکترونیکی قرار می‌گیرند. بردهای لامپ‌های ال ای دی معمولاً از آلومینیوم است. آلومینیوم یکی از بهترین مواد برای دفع حرارت از قطعات نصب شده روی برد می‌باشد.

امروزه دو تکنولوژی رایج برای نصب ال ای دی به سطح یک مدار چاپی وجود دارد:

  • – تکنولوژی اس ام دی (SMD): تکنولوژی قرار دادن دیودها به صورت صفحه‌ای و کنار هم روی برد است. برای نورپردازی فضاهایی که نیاز به نور یکنواخت دارند، مناسب می‌باشد. ال ای دی SMD رایج‌ترین نوع LED در بازار کنونی است.
  • – تکنولوژی سی او بی (COB): در تکنولوژی COB تعداد زیادی از ال ای دی بسیار نزدیک به هم در روی برد قرار می‌گیرند تا یک ماژول روشنایی را تشکیل دهند. ال ای دی COB مناسب برای فضاهایی است که به نور متمرکز احتیاج دارند.
منبع نور لامپ ال ای دی

درایور

درایورها مبدل‌های AC به DC هستند که به زبان ساده برق شهری را به تغذیه مناسب برای منبع نور تبدیل می‌کنند. استفاده از درایور (driver) مناسب با جریان ثابت در لامپ‌های ال ای دی (LED) بسیار مهم است زیرا هرگونه افزایش جریان باعث بالا رفتن دما در ال ای دی، ناپایداری نور، آسیب به دیودها و کاهش طول عمر لامپ می‌شود.

درایور لامپ led

هیت سینک

کارکرد لامپ‌های ال ای دی (LED) همانند سایر قطعات الکترونیکی همواره با حرارت همراه است که برای کارکرد مناسب باید این حرارت به شیوه مناسبی دفع شود. وظیفه دفع این حرارت برعهده هیت سینک (Heat Sink) است. دمای بالا در لامپ‌های ال ای دی می‌تواند باعث خرابی زودرس، کاهش نور خروجی و کاهش کیفیت فسفر در آن‌ها شود. لذا دفع حرارت به روش مناسب از لامپ ال ای دی بسیار حائز اهمیت است. در زیر تصاویر چند مدل هیت سینک که در لامپ‌های ال ای دی بزرگ استفاده می‌شود نشان داده شده است.

هیت سینک لامپ ال ای دی

سایر قطعات مدار داخلی لامپ ال ای دی

همانند سایر لامپ‌ها در لامپ‌های ال ای دی نیز قطعاتی  به عنوان یک قاب برای محافظت از اجزای داخلی لامپ ال ای دی (LED) و همچنین برای اتصال راحت به برق شهری استفاده می‌شود. در زیر سایر قطعات لامپ ال ای دی آورده شده است:

1) سرپیچ یا پایه لامپ ال ای دی: لامپ‌های ال ای دی در انواع سرپیچ و با اندازه‌های مختلف و متنوعی با توجه به کاربرد تولید می‌شوند. 

آشنایی با انواع سرپیچ لامپ

عناوین اصلی: معرفی انواع سرپیچ لامپ متداول و تبدیل سرپیچ ها

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مهدی جنت دوست

مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه

2) حباب لامپ ال ای دی (LED): حباب لامپ ال ای دی در شکل‌های مختلفی وجود دارد که موجب پخش نور شده و معمولاً از جنس پلاستیک نسوز است.

3) بدنه لامپ ال ای دی: بدنه لامپ ال ای دی خود از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت داخلی به منظور انتقال گرمای درون لامپ به بیرون از جنس آلومینیوم بوده و قسمت خارجی از روکش عایق معمولاً از جنس پلاستیک با قابلیت انتقال حرارت است.

اجزاء لامپ ال ای دی

کلام پایانی ساختار داخلی لامپ ال ای دی (LED)

در این نوشته ساختار داخلی لامپ ال ای دی (LED) به طور ساده شرح داده شد. برای درک بهتر شما عزیزان، از اجزای تشکیل دهنده لامپ ال ای دی تصاویر واضحی تهیه و دراین نوشته استفاده کرده‌ایم. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد. نظرات ارزشمند خود را در پایین همین صفحه ثبت کنید.

خرید لامپ ال ای دی

خرید انواع لامپ ال ای دی با کیفیت و گارانتی دار با تخفیف ویژه

نوع محصول: لامپ ال ای دی اشکی، حبابی، استوانه و بولینگ

گارانتی: 1 سال

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

2 دیدگاه

  1. سارا شمس گفت:

    برای منی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتم بسیار مفید و قابل فهم بود ممنون خسته نباشید

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.