مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

در سال‌های گذشته برای روشنایی اماکن مختلف اکثراً از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شد که با گذشت زمان جای خود را به لامپ‌های کم‌مصرف دادند. اکنون با گسترش لامپ‌های ال ای دی و با توجه به مصرف پایین و طول عمر بالای آن‌ها و سایر مزایایی که دارند، کم‌کم مردم به فکر جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف با لامپ‌های ال ای دی هستند. لذا بر آن شدیم تا در نوشته‌ای به مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف بپردازیم. البته اگر بخواهیم درست عنوان کنیم بایستی بگوییم مقایسه لامپ اس ام دی با کم مصرف. درسته که لامپ‌ها ابتدای کار با تکنولوژی ال ای دی تولید و عرضه شدند ولی خیلی زود از چرخه خارج شدند. تکنولوژی ساخت لامپ‌های کنونی اس ام دی می باشد نه ال ای دی، ولی مابین افراد به اشتباه لامپ ال ای دی تلفظ می شود.

اگر شما هم هنوز مردد هستید که لامپ‌های کم مصرف خود را با لامپ SMD جایگزین کنید یا خیر، با ما همراه باشید. در نظر داشته باشید که هر جا لامپ ال ای دی بیان شده منظورمان همان لامپ اس ام دی است که در حال حاضر در بازار عرضه می شود.

فهرست مطالب

لامپ کم مصرف (CFL)

لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) در بازار به لامپ کم‌مصرف شناخته شده‌اند. این لامپ‌ها مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند اما در واقعیت نسبت به لامپ‌های ال ای دی، کم‌مصرف محسوب نمی‌شوند. در ادامه مزایا و معایب لامپ‌ کم مصرف (CFL) ذکر شده است.

انواع لامپ کم مصرف CFL

مزایای لامپ کم مصرف (CFL)

  • 1. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) به دلیل شکلی که دارند از پخش نور بسیار خوبی برخوردارند و برای مکان‌هایی که نیاز به روشنایی یکنواخت دارند مناسب هستند.
  • 2. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) قیمت پایین‌تری دارند.

معایب لامپ کم مصرف (CFL)

  • 1. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) مانند همه لامپ‌های فلورسنتی حاوی جیوه می‌باشند که باعث پیچیده‌تر شدن مراحل نابودسازی و بازیافت آنها می‌شود. بنابراین بازیافت غیراصولی این لامپ‌ها و رها کردن یا شکستن آنها در طبیعت منجر به آلوده شدن خاک، آب و هوا خواهد شد.
  • 2. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) به دلیل انتشار اشعه ماوراءبنفش (UV) و نور آبی برای سلامت انسان‌ها خطرناک‌اند و همچنین موجب ایجاد رنگ پریدگی در وسایلی که حساس به اشعه UV هستند، می‌شوند. (اشعه ماوراء‌بنفش به امواج کوتاه‌تر از امواج رنگ بنفش اطلاق می‌شود که به دلیل ضریب نفوذ بالایی که دارند می‌توانند بر سلامت انسان تأثیر گذارند)
  • 3. با گذشت زمان قدرت نوردهی لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) کاهش می‌یابد.
  • 4. لامپ‌های کم‌مصرف هنگام زدن کلید با تأخیر روشن می‌شوند.
  • 5. لامپ‌های کم‌مصرف در سرپیچ‌های دیمردار (دیمر وسیله‌ای جهت کم و زیاد کردن نور لامپ‌ها است) قابل استفاده نیستند.
  • 6. در لامپ‌های CFL مقداری از نور به صورت نورهای اتلافی در پیچ و خم محفظه مارپیچ شیشه‌ای تلف می‌شوند.
  • 7. لامپ‌های CFL نسبت به دمای محیط حساس هستند و دمای محیط می‌تواند بر روی عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. این لامپ‌ها نسبت به دمای سرد حساس هستند که البته این موضوع برای استفاده از آن‌ها در محیط‌های سربسته حائز اهمیت نیست ولی در مناطق سردسیر نمی‌توانید در فضای آزاد استفاده کنید.
  • 8. لامپ‌های کم‌مصرف برای کلیدزنی (روشن و خاموش شدن) متعدد مناسب نیستند. کلیدزنی متعدد روی طول عمر این لامپ‌ها تأثیر می‌گذارد.
مزایا و معایب لامپ کم مصرف CFL

لامپ ال ای دی (LED)

در طرف دیگر مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف، لامپ‌های LED قرار دارند. لامپ ال ای دی (Light Emitting Diode) نوعی از لامپ‌های حالت جامد است که برای روشنایی از دیود نورافشان، بهره می برد. تکنولوژی ال‌ای‌دی روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است و تولید نور و کیفیت روشنایی در آن‌ها بهتر می‌شود. دامنه کاربرد LED بسیار گسترده است. گوشی موبایل و تلویزیون از میلیون‌ها ال ای دی تشکیل شده است. همین‌طور از مدل‌های مختلف ال ای دی برای تولید این لامپ‌ها استفاده می‌شود. در ادامه مزایا و معایب لامپ‌ ال ای دی (LED) ذکر شده است.

انواع لامپ ال ای دی LED

مزایای لامپ ال ای دی (LED)

  • 1. مزیت بزرگ لامپ LED طول عمر بسیار زیاد آن‌ها است.
  • 2. میزان توان مصرفی لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) بسیار پایین است به طوری که در برخی منابع فوق‌کم‌مصرف نام‌گذاری شده‌اند.
  • 3. انواع لامپ‌های ال‌ای‌دی با توجه به زاویه باریک تابش برای اهداف نورپردازی کاملاً مناسب هستند.
  • 4. لامپ‌های LED حساس به کلیدزنی نیستند و تعداد دفعات خاموش یا روشن‌شدن بر طول عمر آن‌ها تأثیری ندارد. لذا در مکان‌هایی که دفعات کلیدزنی بالاست و مشکل سوختگی مداوم لامپ‌ها وجود دارد، انتخاب مناسبی می‌باشند.
  • 5. لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز تولید نمی‌کنند، در نتیجه هیچ آسیبی به سلامتی انسان نمی‌زنند. (اشعه مادون قرمز به امواج بلندتر از امواج رنگ قرمز اطلاق می‌شود که باعث تولید گرما می‌شوند.)
  • 6. لامپ‌های LED کاملاً بی خطر و سازگار با محیط زیست نیز می‌باشند.
  • 7. در لامپ‌ ال‌ای‌دی میزان نور اتلافی بسیار کم است.
  • 8. لامپ‌های ال ای دی گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و حتی در صورتی که برای مدت زیادی روشن باشند هم روی دمای محیط تأثیر چندانی ندارند.
  • 9. لامپ‌های LED طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند و نور سفیدی که این محصولات از خود تولید می کنند بهتر از تمامی انواع لامپ‌ها است.
  • 10. نوری که لامپ‌های ال ای دی از خود منتشر می‌کنند، فاقد اثر استروبوسکوپیک (stroboscopic) و یا حالت سوسو زدن است.

معایب لامپ ال ای دی (LED)

  • 1. لامپ‌های LED فقط در مکان‌هایی که دمای بالا سبب آسیب رسیدن به تکنولوژی LED می‌شود، استفاده نمی‌شوند در مکان‌هایی نظیر کارخانه‌های ذوب فلزات، کارخانه‌های بازیافت مواد و غیره به سرعت در این مکان مستهلک و خراب می‌شوند. (منابع LED سرمادوست هستند)
  • 2. قیمت این لامپ‌ها نسبت به سایر انواع لامپ‌های موجود در بازار بالا است.
مزایا و معایب لامپ ال ای دی LED

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف از نظر مصرف انرژی

با مطالعه مزایا و معایب لامپ ال ای دی و کم‌مصرف، مهم‌ترین تفاوت‌ لامپ ال ای دی با کم‌مصرف را درک کردید. در این قسمت مقایسه لامپ ال ای دی و کم‌مصرف از نظر مصرف انرژی صورت گرفته است. همچنین اگر قصد تعویض لامپ‌های قدیمی با لامپ‌های ال ای دی را دارید با استفاده از جدول زیر می‌توانید توان مصرفی لامپ LED معادل را پیدا کنید. برای مثال اگر لامپ رشته‌ای 300 وات دارید لامپ LED 30 وات جایگزین مناسبی برای این لامپ می باشد. هر دو این لامپ‌ها نور یکسانی منتشر می کنند.

نوع لامپ لامپ ال ای دی لامپ کم مصرف لامپ رشته ای
میزان نور برحسب لومن (lumen) توان مصرفی لامپ ال ای دی (LED) برحسب وات (W) توان مصرفی لامپ کم مصرف (CFL) برحسب وات (W) توان مصرفی لامپ رشته‌ای (Incandescent) برحسب وات (W)
800 10 15 90
1200 13 20 120
1450 15 25 145
1800 20 30 180
2400 25 40 240
3000 30 50 300
5400 55 90 540

مقایسه لامپ اس ام دی و کم مصرف از نظر بهره نوری، طول عمر و بازه زمانی راه اندازی

جدول زیر مقایسه سه لامپ ال ای دی، رشته‌ای و کم‌مصرف را از نظر بهره‌نوری، طول عمر و بازه زمانی راه‌اندازی (زمان مورد نیاز تا رسیدن به میزان نور نهایی) نشان می‌دهد. همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌فرمایید طول عمر لامپ ال‌ای‌دی در حدود 2/5 تا 6 برابر لامپ کم‌مصرف است؛ یعنی در طول کارکرد لامپ ال‌ای‌دی باید به طور متوسط 4 بار لامپ کم‌مصرف را تعویض کنیم.

نوع لامپ بهره نوری (راندمان) برحسب لومن بر وات (lm/W) طول عمر برحسب ساعت (h) بازه زمانی راه‌اندازی
لامپ ال ای دی لامپ ال ای دی (LED) 30 ~ 200 25000 ~ 60000 لحظه‌ای
لامپ کم مصرف لامپ کم مصرف (CFL) 25 ~ 70 10000 ~ چند ثانیه
لامپ رشته ای لامپ رشته‌ای (Incandescent) 7 ~ 22 780 ~ 4000 لحظه‌ای

نکته: در میزان نور یکسان، توان مصرفی لامپ LED در حدود یک دهم (0/1) توان مصرفی لامپ رشته‌ای و شش دهم (0/6) توان مصرفی لامپ CFL است.

مقایسه روشنایی لامپ ال دی و کم مصرف و رشته ای

نتیجه گیری مقایسه لامپ اس ام دی با کم مصرف

در این نوشته ابتدا مزایا و معایب مهم لامپ کم‌مصرف (CFL) و لامپ ال ای دی (LED) ذکر شد تا خواننده آگاهی کافی را داشته باشد. سپس مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف صورت گرفت. نتیجه این که لامپ اس ام دی با توجه به طول عمر بالا و توان مصرفی پایین، در طولانی‌مدت بسیار مقرون به صرفه بوده و باعث می‌شود که خرید لامپ ال‌ای‌دی مخصوصاً در محیط‌های صنعتی، برج‌های مخابراتی، انبارها و غیره که هزینه تعویض لامپ بسیار زیاد است، بیشتر باشد. از طرف دیگر لامپ‌ اس ام دی در مقایسه با لامپ کم‌مصرف دوستدار محیط زیست هستند. براساس گزارش انجمن پزشکی آمریکا (AMA) تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر خطر لامپ ال‌ای‌دی برای سلامت انسان اثبات نشده است.

اگر قصد جایگزینی تعداد زیادی از لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف (CFL) را در منزل یا محیط کار خود دارید، صرفه‌جویی قابل توجهی را در قبض برق خود مشاهده خواهید کرد. نکته قابل توجه این است که همه مزایایی که برای لامپ LED ذکر شد برای یک لامپ LED با مدار الکترونیکی باکیفیت است. توصیه ما در خرید لامپ ال ای دی (LED)، توجه به استاندارد و کیفیت لامپ است.

اگر شما هم به فکر تعویض لامپ‌های منزل یا محل کار خود هستید و در مورد لامپ‌های ال‌ای‌دی سوال دارید، پایین همین صفحه، سؤال‌های خودتون را با ما مطرح کنید.

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

7 دیدگاه

  1. علی رضایی گفت:

    مطلب مفید و مختصر و خیلی مفید بود. ممنون از زحماتی که متقبل شدید.
    با تشکر
    علی

  2. منیره علی‌پور گفت:

    مطالب ارزنده و قابل فهم برای عموم مردم که می‌تواند راهنمای مفیدی در انتخاب انواع لامپ باشد.

  3. رضا یکرنگی گفت:

    باسلام و احترام :
    با تشکر و سپاس از توضیحات خوبتان .

  4. سحر زارعی گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون برای خرید آنلاین شما لامپ ال ای دی موجود دارین؟؟

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.