جدول محاسبه سطح مقطع کابل بر حسب مسافت و جریان

روش و نحوه محاسبه سطح مقطع کابل

امروزه جنس هادی کابل‌ها یا از مس می باشد یا آلومینیوم. افزایش قیمت کابل‌ مسی باعث شده که استفاده از کابل‌های آلومینیومی رواج بیشتری یابد. فرقی ندارد کابلی که می‌خواهید تهیه کنید آلومینیومی باشد یا مسی. مهم این است که شما هنگام انتخاب کابل از جدول محاسبه سطح مقطع کابل آلومینیومی و مسی استفاده کنید. در ادامه شما را با عوامل تاثیرگذار در انتخاب سطح مقطع کابل آشنا خواهیم کرد.

فهرست مطالب

عوامل مهم در انتخاب سطح مقطع کابل

عوامل متعددی در انتخاب سطح مقطع کابل تاثیر‌ دارد. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که قبل از انتخاب و خرید کابل بایستی در نظر داشته باشید بیان خواهیم کرد.

طول کابل در جدول محاسبه سطح مقطع کابل

هر‌چقدر طول کابل بیشتر باشد جریان مصرفی مجاز کمتری در انتهای خواهید داشت. اگر جریان مصرفی شما در انتهای مصرفی از مقدار مجاز بیشتر شود ولتاژ برق افت خواهد داشت. بنابراین با افزایش طول کابل بایستی سطح مقطع کابل نیز بیشتر شود.

جریان برق مصرفی

جریان مصرفی مجاز و مورد‌نیاز رابطه مستقیم با سطح مقطع کابل دارد. هر چقدر سطح مقطع کابل بزرگ‌تر باشد جریان مصرفی مجاز بیشتری در انتهای مسیر خواهید داشت.

دمای محیط نصب کابل

با توجه به خاصیت انقباض و انبساطی که انواع مختلف فلز دارند سطح مقطع کابل در دماهای متفاوت تغییر خواهد داشت. بنابراین دمای محیط نیز در انتخاب سطح مقطع کابل مس و آلومینیومی تاثیر دارد. 

جنس هادی کابل در جدول تعیین سطح مقطع کابل

جنس هادی کابل نیز در انتخاب سطح مقطع کابل تاثیر گذار است. امروزه هادی کابل‌های برق یا از فلز مس و یا از آلومینیوم تولید می شود. به دلیل رسانایی بیشتر فلز مس، هدایت جریان برق در کابل‌های مسی بیشتر از کابل‌های آلومینیومی می باشد. البته ناگفته نماند که گاهاً برخی از شرکت‌ها از فلز مس و آلومینیوم با درصدی ناخالصی نیز برای تولید کابل استفاده می کنند. همان‌طوری که در جدول محاسبه سطح مقطع کابل مسی و آلومینیومی مشاهده می کنید برای اینکه جریان مصرفی مجاز کابل مسی و آلومینیومی برابر باشد بایستی سطح مقطع کابل آلومینیوم یک سایز بزرگ‌تر از سطح مقطع کابل مسی در یک فاصله مشخص انتخاب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت کابل آلومینیومی و مسی یا آشنایی با انواع کابل برق می توانید به آموزش تهیه‌شده مراجعه کنید.

جنس کابل عامل موثر در انتخاب کابل

محاسبه سطح مقطع کابل آلومینیومی و مسی بر حسب مسافت و جریان

برای تعیین سطح مقطع کابل می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید. تصویر باکیفیت این جدول در بخش پایین تصویر قرار داده‌شده است. اگر شما فروشنده انواع کابل برق هستید می‌توانید تصویر باکیفیت جدول محاسبه سطح مقطع کابل را دانلود و چاپ گرفته و در مواقع مورد‌نیاز استفاده کنید.

مثالی از نحوه محاسبه سطح مقطع کابل بر حسب مسافت و جریان

برای مثال می خواهید از یک جعبه کنتور برق تا یک خانه باغ که در فاصله 300 متری از این تابلو برق قرار دارد کابل‌کشی کنید. فرض می کنیم حداکثر جریان برق مصرفی مورد‌‌‌نیاز شما در خانه باغ 26 آمپر می باشد. همان‌طوری که در جدول محاسبه سطح مقطع کابل با مسافت به رنگ قرمز مشخص شده نوع کابل شما برای برق تک‌ فاز بایستی 25*2 مسی یا 16*2 آلومینیومی باشد. اگر برق شما سه فاز است بایستی کابل آلومینیومی شماره 25*4 یا کابل مسی شماره 16*4 در نظر گرفته شود.

طبق فرمول انتخاب سطح مقطع کابل شما می‌توانید کابل مسی با سطح مقطع 16*2 میلی‌متر مربع یا کابل آلومینیومی با سطح 25*2 میلی‌متر مربع انتخاب کنید. در فاصله 300 متری این کابل‌ها می توانند حداکثر تا 26 آمپر جریان انتقال دهند. اگر جریان مصرفی شما بیشتر از 26 آمپر گردد ولتاژ برق افت خواهد کرد.

مثالی از محاسبه سطح مقطع کابل مسی و آلومینیومی

سخن پایانی

ممکن است در آینده بخواهید دستگاه‌های برقی بیشتر یا پرمصرف جدیدی نصب کنید. پس در انتخاب سطح مقطع کابل این مورد را نیز در نظر داشته باشید. بارها پیش آمده که مشتریان فروشگاه مجبور شده‌اند با صرف هزینه مضاعف کابل خود را تعویض و از کابل با سطح مقطع بیشتری استفاده کنند. حتما به نشان استاندارد کابل دقت کنید. مقادیر جدول محاسبه سطح مقطع کابل آلومینیومی و مسی فقط در مورد کابل‌های استاندارد صادق است. کابل مسی با آلومینیومی تفاوت چندانی نداشته و به دلیل افزایش قیمت چشمگیر کابل مسی می توانید از کابل آلومینیومی استفاده کنید.

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.