دتکتور اعلام حریق چیست؟ به زبان ساده

انواع دتکتور اعلام حریق

روزبه‌روز تجهیزات و لوازمی تولید می‌شوند که در افزایش امنیت و ایمنی ساختمان‌ها تأثیر به سزایی دارند. یکی از این تجهیزات مفید دتکتور اعلام حریق است. امروزه استفاده از این تجهیز در جهت افزایش ایمنی ساختمان‌ها ضروری است. ما در این نوشته به بررسی انواع دتکتور یا آشکارساز اعلام حریق و کاربرد هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما تا انتها همراه باشید.

تعریف کلی دتکتور اعلان حریق

دتکتور اعلام حریق وسیله‌ای است که برای تشخیص وجود یک شیء یا ماده خاص (مانند دود، برخی گازها، حرارت و …) طراحی گردیده است. دتکتورها انواع مختلفی دارند که هر یک کاربردها و مکانیسم‌های عملکرد متفاوتی دارند. ولتاژهای کاری سنسورهای اعلام حریق متفاوت است؛ برخی از آن‌ها با ولتاژهای 9، 12، 24 و 30 ولت کار می‌کنند و برخی نیز به‌صورت مستقیم از برق 220 ولت شهری استفاده می‌کنند. به‌هرحال آن چه که حائز اهمیت است، این است که تمامی انواع این دستگاه‌ها از مصرف برق پایینی برخوردار هستند و جای نگرانی بابت هزینه برق ندارند. کارایی حیاتی که در مقابل حفظ امنیت جانی و مالی دارند، از مقدار هزینه‌‌ای که برای خرید و سایر هزینه‌های جانبی آن می‌شود، بسیار به‌صرفه‌تر است.

انواع دتکتور اعلام حریق

انواع سنسور اعلام حریق عبارت‌اند از:

  •   – دتکتور حرارتی
  •   – دتکتور دودی
  •   – دتکتور گازی
  •   – دتکتور شعله‌ای
  •   – دتکتور ترکیبی (مولتی)

در ادامه به توضیح هرکدام از این نوع دتکتورها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که انواع دیگری از دتکتور وجود دارد که در این جا فقط به بررسی انواع متداول آن پرداختیم.

دتکتور حرارتی

یکی از ارزان‌ترین و قابل‌اطمینان‌ترین دتکتورهای موجود دتکتورهای حرارتی هستند که ساختارهای ساده ولی کارآمدی دارند. دتکتورهای حرارتی به درجه حرارت حساس هستند. این دتکتورها معمولاً در 2 نوع ثابت و افزایشی وجود دارند. دتکتور حرارتی نوع ثابت به دمای از پیش تعیین شده ثابت و نوع افزایشی به تغییرات سریع و غیرطبیعی دما واکنش نشان می‌دهد. از دتکتور حرارتی در مکان‌هایی نظیر آشپزخانه، پارکینگ و … که به خودی خود دارای دود و شعله هستند، استفاده می‌شود.

دتکتور اعلام حریق حرارتی

دتکتور دودی

یکی دیگر از دتکتورهای اعلام حریق پرکاربرد و متداول دتکتورهای دودی هستند که همان‌طور که از نام آن نیز پیدا است به دود حاصل از حریق حساسیت دارند. دتکتور دودی انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن دتکتور دودی اپتیکال یا فوتوالکتریک است. این دتکتور در محیط‌های فاقد دود و آلودگی ذاتی نظیر اتاق خواب، اتاق نشیمن، راه‌پله و … بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دتکتور دودی

دتکتور گازی

دتکتورهای گازی جهت تشخیص گازهای اشتعال‌پذیر و سمی به کار می‌روند. این نوع دتکتورها علاوه بر این که در محل ثابتی نصب می‌شوند، می‌توانند به‌صورت پرتابل نیز باشند. پرتابل بودن آن‌ها این امکان را به مهندسان و تکنسین‌ها می‌دهد که از ایمنی مکان‌هایی که امکان نصب نوع ثابت آن وجود ندارد، اطمینان حاصل کنند. انواع دتکتور گازی بر اساس نوع گازی که به آن حساسیت دارند عبارتند از:

  •   – دتکتور گاز اکسیژن (O2)
  •   – دتکتور گاز مایع و CNG
  •   – دتکتور گاز مونوکسید کربن (CO)
دتکتور گازی

دتکتور شعله‌ای

دتکتور شعله امکان تشخیص شعله حریق را دارد. سه نوع آشکارساز اعلان حریق شعله‌ای در بازار وجود دارد: حساس به مادون‌قرمز، حساس به ماورا بنفش و ترکیب این دو امواج. دتکتورهای شعله‌ای نسبت به انواع دتکتورهای دودی و حرارتی سرعت واکنش فوق‌العاده سریعی دارند. همچنین جریانات هوا روی این سنسورها اثر نمی‌گذارد. آشکارساز اعلام حریق شعله‌ای در مکان‌هایی بیشتر استفاده می‌شود که امکان آتش‌سوزی بدون دود یا دود کم وجود دارد؛ مانند نزدیکی مخازن سوخت و تابلوهای برق، ایستگاه‌های هیدروژن و …

دتکتور شعله

دتکتورهای اعلام حریق ترکیبی

دتکتورهای اعلام حریق ترکیبی (مولتی دتکتور) نوع جدیدی از آشکارسازها نیستند؛ بلکه همان‌طور که از اسمشان پیداست، ترکیبی از چندین نوع دتکتوری هستند که در بالا ذکر شد. از دتکتورهای ترکیبی که در بازار متداول‌تر هستند می‌توان به سنسورهای ترکیبی دودی – حرارتی و یا دتکتورهای ترکیبی گازی – حرارتی اشاره نمود. برخی از این نوع دتکتورها را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که برخی سنسورها غیرفعال و برخی فعال باشند.

دتکتور ترکیبی (مولتی)

جمع‌بندی

انواع مختلفی از دتکتور اعلام حریق در بازار وجود دارد که بسته به نیاز هر واحد ساختمانی یا صنعتی باید تهیه و نصب شود. لازم به ذکر است که تعداد و نوع دتکتور متناسب هر محیط باید توسط کارشناسان سیستم اعلام حریق طراحی و انتخاب گردد.

در این مقاله سعی شده تا ویژگی‌های انواع دتکتور اعلان حریق متداول بیان شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که در مکان‌هایی که دود حاصل از حریق زیاد است از دتکتور دودی، در محیط‌هایی که به خودی خود دارای دود و شعله هستند از دتکتور حرارتی، در مکان‌هایی که احتمال نشتی گاز وجود دارد از دتکتور گازی و در مکان‌هایی که شعله زودتر از دود و حرارت نمایان می‌گردد، از دتکتور شعله‌ای استفاده می‌شود. امید است تا با رعایت بیشتر نکات ایمنی، هرگز آلارم این دستگاه‌ها به صدا درنیایند.

محصولات مرتبط:

خرید اعلان حریق زیتکس

خرید اعلان حریق زیتکس

خرید مستقیم از نمایندگی رسمی شرکت زیتکس

انواع دتکتور دودی، گاز، ترکیبی و حرارتی و …

2 سال گارانتی و 20 سال خدمات پس از فروش

ارسال رایگان

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.