دمای رنگ نور لامپ چیست؟

دمای رنگ نور چیست؟

دمای رنگ نور لامپ چیست؟ کلوین لامپ چیست؟ نور گرم چیست؟ نور سرد چیست؟ سؤالاتی از این قبیل احتمالاً برای شما هم پیش آمده است. با مطالعه این نوشته جواب تمامی این سؤالات را خواهید آموخت. همچنین در این نوشته دمای رنگ نور تولیدی انواع لامپ‌های مختلف را نیز آورده‌ایم. تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

دمای رنگ نور لامپ (CT)

دمای رنگ نور لامپ (Color Temperature) رنگ نور خروجی از منبع نور بوده که میزان سردی یا گرمی نور را مشخص می‌کند و واحد آن کلوین (K) است. هر چه عدد دمای رنگ نور بزرگ‌تر باشد، رنگ نور به رنگ‌های سرد نزدیک و هر چه این عدد کوچک‌تر شود رنگ نور به رنگ‌های گرم نزدیک خواهد شد.

دمای رنگ نور مرتبط لامپ (CCT)

دمای رنگ نور مرتبط لامپ (Correlated Color Temperature)، رنگ نور خروجی از لامپ و یا چراغ را مشخص می‌کند و زمانی این پارامتر به کار می‌رود که دمای رنگ یک منبع نور با دمای واقعی کارکرد آن منبع برابر نباشد (مانند لامپ‌های LED و منابع نوری تخلیه در گاز). دمای رنگ مرتبط (CCT) عددی است که برحسب کلوین بیان و توسط سازنده بر روی محصول درج می‌شود.

دمای رنگ نور لامپ

دسته بندی های استاندارد دمای رنگ نور لامپ

دمای رنگ نور مرتبط در استاندارد EN12464-1 به صورت زیر دسته‌بندی شده است:

دمای رنگ نور مرتبط (CCT) رنگ
زیر 3300 کلوین گرم (warm)
بین 3300 تا 5300 کلوین میانه (intermediate)
بالای 5300 کلوین سرد (cool)

توجه: در استانداردها و منابع دیگر دسته‌بندی‌های متفاوتی نیز برای دمای رنگ نور لامپ ذکر شده است. با توجه به این که مفهوم دمای رنگ نور برای اغلب مردم مشخص نیست لذا تولیدکنندگان منابع نوری نام‌های مختلف به دماهای رنگ نور که عمومیت دارد نسبت می‌دهند. برای مثال در بازار، دمای رنگ نور سرد با نام نور مهتابی و دمای رنگ نور گرم با نام نور آفتابی شناخته می‌شود.

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور تولیدی انواع لامپ های مختلف

در جدول زیر دمای رنگ نور لامپ‌های مختلف ذکر شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید برخی لامپ‎‌ها نظیر رشته‌ای دمای رنگ محدودی دارند و برخی لامپ‌ها همانند لامپ‌ ال ای دی امکان تولید در دمای رنگ مختلفی دارند.

نوع لامپ (Lamp type) دمای رنگ نور برحسب کلوین (K)
رشته‌ای (Incandescent) 2800 ~
هالوژنی (Halogen) 3000 ~
بخار جیوه (Mercury Vapor) 3800 - 5700
ال‌ای‌دی (LED) 2700 - 7000
فلورسنت معمولی (Fluorescent) 3000 - 6500
فلورسنت فشرده یا کم‌مصرف (Compact Fluorescent) 3000 - 6500
بخار سدیم کم‌فشار (Light Pressure Sodium) 2000 ~
بخار سدیم پرفشار (High Pressure Sodium) 2000 ~
متال هالید (Metal Halide) 4500 - 6000
خرید لامپ ال ای دی

خرید لامپ ال ای دی

نوع محصول: انواع لامپ ال ای دی استوانه‌ای، حبابی، قارچی و …

گارانتی: 1 سال

با ارسال رایگان

پارامتر های مهم دیگر علاوه بر رنگ نور لامپ

علاوه بر رنگ نور در انتخاب یک لامپ متناسب با محیط نصب، پارامترهای دیگری مانند لوکس و لومن نیز وجود دارند. این پارامترها به همان اندازه رنگ نور لامپ اهمیت دارند. پس بهتر است قبل از خرید لامپ ال ای دی یا سایر لامپ‌ها با آنها آشنا شوید. 

تفاوت لومن با لوکس

تفاوت لوکس و لومن

عناوین اصلی: لوکس چیست؟ لومن چیست؟ تفاوت لوکس و لومن

نوع آموزش: متن آموزش

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

کلام پایانی

دمای رنگ نور لامپ یکی از شاخص‌های مهم منابع نوری است. شناخت دمای رنگ در انتخاب لامپ مناسب برای نورپردازی، عکاسی، صنعت و بسیاری کاربردهای دیگر اهمیت دارد. امروزه منابع نوری با دمای رنگ نور قابل تنظیم (Tunable White) نیز در بازار موجود است که می‌توان با استفاده از آن‌ها نورپردازی‌های پویا را اجرا کرد. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.