لامپ آفتابی یا مهتابی؟ کدام بهتر است

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

لامپ آفتابی یا مهتابی؟ کدام بهتر است؟ تفاوت نور آفتابی و مهتابی چیست؟ دمای رنگ لامپ مناسب هر محیط کدام است؟ این سؤالات شاید برای شما هم پیش آمده باشد. با مطالعه این مقاله پاسخ سؤالات خود را خواهید یافت و می‌توانید به راحتی رنگ نور لامپ مناسب با محیط مورد نظر را انتخاب نمایید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

رنگ نور لامپ رایج و متداول در بازار

 ابتدا بایستی به این پرسش پاسخ داد. کلوین چیست؟ کلوین واحد اندازه‌گیری دمای رنگ نور لامپ می‌باشد. کلوین می تواند در محدوده اعداد 1000 تا 10000 باشد. ولی رایج‌ترین دمای رنگ نور لامپ‌ها، 3000 کلوین یا همان آفتابی و 6500 کلوین یا مهتابی، 4000 و 4500 کلوین یا رنگ نور طبیعی است. البته ممکن است برخی تولید کنندگان لامپ‌هایی با رنگ نور متفاوت برای مصارف خاص نیز تولید کنند.

در ادامه رنگ نور رایج و متداول لامپ‌ها در بازار را بررسی می‌کنیم که روی بسته‌بندی یا کاتالوگ لامپ‌ها به وفور دیده‌ایم. رنگ نور لامپ بایستی با توجه به کاربری فضا، سلیقه، شرایط محیط و سایر فاکتورها انتخاب شود.

لامپ با نور آفتابی یا سفید گرم (Warm White)

تولیدکننده‌ها معمولاً دمای 2700 تا 3000 کلوین را که دارای رنگ زرد ملایم (مشابه رنگ نور لامپ‌های رشته‌ای یا هالوژنی قدیمی) بوده با نام نور آفتابی یا سفید گرم (Warm White) نام‌گذاری می‌کنند. این دمای رنگ حس گرما در انسان و محیط ایجاد می‌کند.

نور آفتابی یکی از محبوب‌ترین نورها برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی است. به خصوص در نشیمن، لامپ‌های با رنگ آفتابی حس آرامش‌بخشی در محیط ایجاد می‌کند. بهترین مکان استفاده از لامپ آفتابی، مکانی است که بیشترین زمان استراحت خود را در آنجا می‌گذرانید. مانند اتاق خواب، اتاق نشیمن و سالن غذاخوری. این لامپ رنگ اشیاء و لوازم را طبیعی‌تر نشان داده و نسبت به سایر رنگ نور لامپ‌ها برای چشم‌ها آرامش‌بخش‌تر است.

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

لامپ با نور روز (Day Ligth) یا نورطبیعی (Natural Ligth)

دمای رنگ نور از 4000 تا 5000 کلوین با نام نور طبیعی شناخته می‌شود. نسبت به نور آفتابی دمای رنگ بیشتر و نسبت به نور سفید دمای رنگ کم‌تری دارد. یا به عبارتی از نور آفتابی سردتر و از نور مهتابی گرم‌تر بوده و حسی متعادل در محیط ایجاد می‌کند.

لامپ‌ نور طبیعی انجام کارهایی که به دقت مضاعف نیاز دارند را آسان‌تر می کند. به عبارتی به کاربر اجازه می‌دهد جزئیات دقیق را با بیشترین وضوح و کنتراست ببیند. همچنین کاربر می‌تواند به راحتی برای مدت طولانی‌تر کار کند. لامپ‌های با نور طبیعی باعث کاهش فشار و راحتی چشم می‌شود. نور طبیعی شاید بهترین انتخاب ما باشد. نور طبیعی برای فضاهایی که نیاز دارند طبیعی‌تر به نظر برسند اما رنگ آبی مایل به نور سفید یخی را نداشته باشد مناسب است. نور طبیعی غالباً در هر قسمت از منزل شما قابل استفاده است.

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی

لامپ با نور مهتابی یا سفید یخی (Cool White)

دمای رنگ نور از 6000 تا 6500 کلوین با نام نور مهتابی در بازار شناخته می‌شود. علت این نام‌گذاری به دلیل تشابه رنگی با نور ماه است. لامپ با نور مهتابی با تابش نور سفید روشن مایل به رنگ نور آبی باعث انرژی بخشیدن به فضای خانه یا محیط کاری می‌شود.

لامپ با نور مهتابی یا لامپ سفید یخی، نور روشن‌تر و پر جنب و جوش‌تری ساطع می‌کند که نزدیک‌تر به نور آبی است. از این نور در مکان‌هایی که به روشنایی بیشتری نیاز دارد مانند آشپزخانه‌ها، گاراژ، حمام، سالن‌های آرایشی، دفاتر کار و سایر محیط‌های تجاری استفاده می‌شود.

لامپ آفتابی یا مهتابی

انتخاب رنگ نور لامپ استاندارد

راهنمای انتخاب رنگ نور لامپ در مکانهای متداول و رایج در جدول زیر نشان داده شده است. با دقت به جدول به راحتی خواهید توانست که لامپ آفتابی یا مهتابی یا نور طبیعی مناسب چه محیط‌هایی هست. احتمالاً برخی افراد با نور مهتابی راحت‌تر هستند و برخی دیگر با رنگ نور آفتابی، ولی پیشنهاد ما انتخاب اصولی رنگ نور لامپ با استفاده از جدول زیر می باشد.

کاربری محل 2700 - 3000 4000 - 5000 6000 - 6500
منازل مسکونی اتاق‌های نشیمن، اتاق‌های خواب
آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی
ساختمان‌های اداری دفاتر و راهروها
سالن‌های کنفرانس
مدارس و سالن‌های سخنرانی کلاس‌ها و راهروها
کتابخانه‌ها، قرائت‌خانه‌ها
فضای آزاد حیاط، پارک‌ها، کوچه‌ها

روش انتخاب اصولی رنگ نور لامپ را به شما آموزش دادیم. در خرید لامپ ال ای دی علاوه بر رنگ نور لامپ بایستی موارد دیگری مانند میزان روشنایی موردنیاز برای فضاهای مختلف و میزان روشنایی لامپ را در نظر گرفت. واحد اندازه‌گیری این دو کمیّت، لوکس و لومن می‌باشد. آشنایی با لوکس و لومن به اندازه کلوین در خرید لامپ اهمیّت دارد.

تفاوت نور آفتابی و مهتابی و نور طبیعی

شما با نور آفتابی و مهتابی و طبیعی آشنا شدید. اگر به‌طور خلاصه بخواهیم تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی را در یک جمله خلاصه کنیم، بایستی بگوییم فقط و فقط “دمای رنگ نور”. دمای رنگ نور لامپ در انسانها و محیط اطراف تاثیرگذار است. هر مکانی نسبت به نوع کاربری (اتاق خواب، حمام و پذیرایی و …) دمای رنگ نور متفاوتی را می‌طلبد.

مثلاً در مکان‌هایی که نیاز به آرامش داریم مانند اتاق خواب، بهتر است از لامپ‌هایی با رنگ نور گرم‌تر (آفتابی) استفاده کنیم. در تصاویر زیر تفاوت ظاهری رنگ نور لامپ در چند دمای مختلف از یک مکان را به خوبی نشان می‌دهد.

تفاوت نور آفتابی و طبیعی و مهتابی

پاسخ به چند سؤال رایج در مورد لامپ آفتابی یا مهتابی

1. لامپ صدفی همان لامپ سفید یخی است؟

اگر کاتالوگ محصولات از برندهای مختلف را مطالعه کنیم، متوجه می‌شویم که برخی برندها دمای رنگ 6000 کلوین را صدفی یا سفید یخی و برخی دیگر دمای رنگ 4000 کلوین را تحت نام صدفی نام‌گذاری کردند. پس بهتر است هنگام خرید به عدد دمای رنگ نور برحسب کلوین دقت نماییم. مهمترین مساله دمای رنگ نور لامپ (کلوین) می باشد نه نامگذاری انجام شده برای رنگ نور لامپ توسط شرکت تولید کننده.

2. لامپ آفتابی یا مهتابی؟ کدام بهتر است؟

بهتر است بگوییم که سؤال مطرح شده کاملاً اشتباه است. مساله اینجاست که خیلی‌ها این سوال برایشان مطرح می‌شود.

رنگ نور لامپ آفتابی یا مهتابی هیچ تفاوت و برتری نسبت به هم ندارند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند رنگ نور لامپ بایستی متناسب با کاربری محل نصب باشد. مهمترین معیار تحقیقات سردی و گرمی رنگ نور لامپ می‌باشد. پیشنهاد ما برای منازل مسکونی این است که برای اتاق‌های نشیمن و اتاق‌های خواب از لامپ با نور آفتابی و یا طبیعی و برای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی از لامپ با نور مهتابی استفاده کنید.

3. کدام رنگ نور لامپ برای مطالعه مناسب است؟

لامپ‌ با نور طبیعی برای انجام کارهایی که به دقت نیاز دارند توصیه می‌شود. از طرفی لامپ‌های با نور طبیعی باعث کاهش فشار و راحتی چشم می‌شود. لذا توصیه ما برای مطالعه لامپ با رنگ نور طبیعی است.

خرید لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی با کیفیت و بدون افت نور در اثر استفاده طولانی مدت

خرید مستقیم با پایین‌ترین قیمت از نمایندگی فروش

یکسال گارانتی تعویض

ارسال رایگان

بالاخره لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ همانطوری که ذکر کردیم این دو رنگ نور هیچ برتری نسبت به هم ندارند تا یکی را بهتر از دیگری خطاب کنیم. نوع کاربری محل نصب لامپ، این تفاوت را ایجاد می‌کند. انتخاب رنگ نور لامپ مناسب با هر محیط بسیار مهم است.

شما اکنون به راحتی می‌توانید هنگام خرید لامپ، متناسب با نیاز، کاربری محیط، روحیات و سایر فاکتورها انتخاب مناسبی داشته باشید. توصیه‌ای که داریم این است که استفاده حداکثری از روشنایی طبیعی نور خورشید داشته باشیم و در مصرف انرژی الکتریکی نیز صرفه‌جویی کنیم. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

پست‌های آموزشی مرتبط:

تفاوت لومن با لوکس

لوکس و لومن چیست؟

عناوین اصلی: آشنایی با لوکس و لومن و تفاوت این دو مفهوم

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

دمای رنگ نور چیست؟

کلوین چیست؟

عناوین اصلی: آشنایی با مفهوم کلوین و دسته‌بندی‌‌ های رایج دمای رنگ نور لامپ

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

راهنمای خرید لامپ LED

عناوین اصلی: آموزش انتخاب رنگ، میزان نور و شکل ظاهری لامپ متناسب با فضاهای مختلف

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

تفاوت لامپ ال ای دی و کم مصرف

عناوین اصلی: مزایا و معایب لامپ LED و کم مصرف CFL و مقایسه آنها

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.