راهنمای خرید لامپ ال ای دی

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

اکنون مزایای لامپ‌های ال ای دی برای کمتر کسی پوشیده است و این لامپ‌ها در دنیا به منابع نور سبز و دوستدار محیط زیست معروف شده‌اند و روز به روز با پیشرفت تکنولوژی کارایی لامپ‌های ال ای دی (LED) افزایش می‌یابد. بسیاری از افراد تصمیم گرفته‌اند تا لامپ‌های قدیمی موجود در منزل یا محیط کار خود را با لامپ‌های ال ای دی تعویض کنند. در نوشته راهنمای خرید لامپ ال ای دی  کمک می‌کنیم تا لامپ ال ای دی (LED) مناسب را برای فضای موردنظر انتخاب کنید. اگر قصد خرید لامپ ال ای دی (LED) دارید، حتما قبل از این کار راهنمای خرید لامپ LED را مطالعه بفرمایید تا بهترین انتخاب را برای مکان مورد‌ نظر خود داشته باشید.

فهرست مطالب

محاسبه میزان روشنایی مورد نیاز

در این قسمت از نوشته راهنمای خرید لامپ LED محاسبه میزان روشنایی و تعداد لامپ مورد نیاز برای یک فضا را به صورت ساده و تقریبی آموزش می‌دهیم. البته ممکن است شما نیاز به انجام این محاسبات نداشته باشید به این صورت که از میزان نور لامپ‌های موجود خود رضایت کافی را داشته باشید فقط بخواهید بدانید مقدار وات معادل برای یک لامپ ال ای دی را بدانید. با استفاده از جدول زیر می‌توانید توان مصرفی معادل لامپ ال ای دی را بیابید. برای مثال اگر لامپ 150 وات رشته‌ای دارید، لامپ ال ای دی 15 وات به همین میزان برای شما روشنایی تولید خواهد کرد. معمولاً در روی قوطی لامپ‌های ال ای دی وات معادل با لامپ رشته‌ای و لامپ فلورسنت فشرده (کم‌مصرف) درج می‌شود. همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با لامپ‌های کم‌مصرف و رشته‌ای، بهره‌نوری (لومن بر وات) بالایی دارند.

نوع لامپ لامپ ال ای دی لامپ کم مصرف لامپ رشته ای
میزان نور برحسب لومن (lumen) توان مصرفی لامپ ال ای دی (LED) برحسب وات (W) توان مصرفی لامپ کم مصرف (CFL) برحسب وات (W) توان مصرفی لامپ رشته‌ای (Incandescent) برحسب وات (W)
800 10 15 90
1200 13 20 120
1450 15 25 145
1800 20 30 180
2400 25 40 240
3000 30 50 300
5400 55 90 540

لوکس و لومن و بهره نوری چیست؟

عناوین اصلی: آشنایی با لوکس و لومن و بهره نوری و تفاوت آنها

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

بهره و کیفیت انجام بسیاری از کارها با افزایش شدت روشنایی روی سطح کار افزایش می‌یابد که البته شدت روشنایی بالاتر مستلزم هزینه بیشتر است. میزان روشنایی استاندارد موردنیاز برای محیط‌ها و کارهای مختلف توسط مجامع مهندسان روشنایی در بسیاری کشورها تعیین شده است. مقادیر شدت روشنایی توصیه شده در کشورهای مختلف با توجه به سطح زندگی خیلی متفاوت است. در جدول شدت روشنایی توصیه شده کمیته ملی روشنایی ایران و مجمع مهندسان روشنایی آمریکا برای اماکن مسکونی و اداری جهت مقایسه آمده است. کمیته ملی روشنایی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای اماکن مختلف مقادیری برای شدت روشنایی کمینه یا حداقل و مقادیری برای شدت روشنایی پیشنهادی داده است. رعایت مقادیر کمینه اجباری و استفاده از مقادیر پیشنهادی توصیه شده است.

شدت روشنایی اماکن مسکونی

مثال: در این قسمت از نوشته “راهنمای خرید لامپ ال ای دی”برای تفهیم بهتر محاسبه میزان روشنایی موردنیاز برای یک فضا با استفاده از جدول شدت روشنایی کمیته ملی روشنایی ایران، مثالی را ذکر می‌کنیم. اتاق نشیمنی به مساحت 50 مترمربع داریم، می‌خواهیم بدانیم میزان روشنایی موردنیاز برای این فضا چقدر است؟ مطابق جدول مشاهده می‌کنیم که حداقل شدت روشنایی و مقدار پیشنهادی شدت روشنایی استاندارد ایران برای اتاق نشیمن به ترتیب 70 و 200 لوکس است. بنابراین میزان نور مورد نیاز برای اتاق نشیمن به مساحت 50 مترمربع بین 3500 و 10000 لومن است. اکنون دو حالت زیر را در نظر می‌گیریم:

– در اتاق نشیمن خود لوستری دارید که فقط امکان نصب لامپ اشکی دارد: اگر لامپ اشکی ال ای دی 6 وات آوا را انتخاب کنید که میزان نور 480 لومن دارد، باید تعداد 8 تا 21 عدد از این لامپ خریداری گردد. (لومن خروجی هر لامپ روی آن درج می‌شود.)

– در اتاق نشیمن فقط سرپیچ‌های معمولی لامپ دارید: اگر لامپ ال ای دی 20 وات هلیوس آوا را انتخاب کنید که میزان نور 1800 لومن دارد، باید 2 تا 6 عدد از این لامپ خریداری کنید.

شدت روشنایی اماکن اداری

تفاوت لامپ ال ای دی و کم مصرف

عناوین اصلی: معایب و مزایای لامپ ال ای دی و کم مصرف CFL

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه

توجه: در این نوشته شدت روشنایی استاندارد برای اماکن مسکونی و اداری برای نمونه آورده شده است و محدود به این دو جدول نیست و اماکنی مانند کتابخانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانجات و غیر را نیز شامل می‌شوند.

توجه: بدیهی است که محاسبات دقیق‌تر روشنایی و نورپردازی توسط مهندسین روشنایی با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای مهم صورت می‌گیرد و در اینجا صرفاً به صورت تقریبی و ساده میزان لومن مورد نیاز برای یه فضا محاسبه شده است.

انتخاب رنگ نور لامپ ال ای دی (LED)

یکی از فاکتورهای مهم دیگر در خرید لامپ به اصطلاح علمی توجه به دمای رنگ نور است. هر چه عدد دمای رنگ نور بزرگ‌تر باشد رنگ نور به رنگ‌های سرد نزدیک و هر چه این عدد کوچک‌تر شود رنگ نور به رنگ‌های گرم نزدیک خواهد شد. رنگ نور مناسب برای اتاق خواب نمی‌تواند با رنگ نور مناسب برای مطالعه یکسان باشد. لذا انتخاب رنگ نور مناسب باتوجه به کاربری محیط، علایق کاربر، نوع فعالیت و … باید صورت گیرد.

در حالت کلی توصیه می‌شود برای مکان‌هایی که بیشترین زمان استراحت خود را در آنجا می‌گذرانید مانند اتاق خواب، اتاق نشیمن و سالن غذاخوری از لامپ با رنگ نور آفتابی و یا رنگ نور طبیعی و در مکان‌هایی که به روشنایی بیشتری نیاز است مانند آشپزخانه‌ها، گاراژ، حمام، سالن‌های آرایشی، دفاتر کار و سایر محیط‌های تجاری از لامپ با رنگ نور مهتابی استفاده کنید.

انتخاب شکل ظاهری لامپ ال ای دی

امروزه لامپ‌های ال ای دی در شکل‌های ظاهری متنوعی در بازار موجود هستند و روز به روز بر این تنوع نیز افزوده می‌شود. شکل لامپ به جهت تابش نور آن اثر مستقیم دارد. شکل ظاهری لامپ باید باتوجه به منظور و محیطی که می‌خواهیم لامپ بخریم و همچنین چیدمان، سبک دکوراسیون و … انتخاب شود. در جدول زیر شکل‌های متداول از لامپ ال ای دی به همراه تصویر و کاربرد آن آورده شده است.

شکل تصویر کاربرد
لامپ ال ای دی حبابی لامپ ال ای دی 10 وات حبابی آوا روشنایی‌های عمومی، منازل مسکونی، چراغ مطالعه، ادارات و فروشگاه‌ها
لامپ ال ای دی استوانه لامپ ال ای دی 50 وات استوانه ای پی جی تی روشنایی‌های عمومی، منازل مسکونی، ادارات و فروشگاه‌ها، سوله‌ها، کارخانجات
لامپ ال ای دی فیلامنتی یا ادیسونی لامپ فلامنتی اشکی روشنایی‌ لوستر‌ها، آباژورها، دکوراسیون‌ها و کافی‌شاپ‌‌ها
لامپ ال ای دی قارچی لامپ ال ای دی قارچی میوه فروشی‌ها و فروشگاه‌ها
لامپ ال ای دی شمعی لامپ ال ای دی شمعی لوسترها، چراغ مطالعه، آباژورها و شب خواب‌ها
لامپ ال ای دی اشکی لامپ ال ای دی اشکی لوسترها و آباژورها
لامپ ال ای دی طرح هالوژنی لامپ هالوژن ال ای دی نورپردازی‌های متمرکز
لامپ ال ای دی پنلی یا سقفی LED-60-60 ادارات، رستوران‌ها، هتل‌ها، دانشگاه‌ها
لامپ ال ای دی طرح مهتابی لامپ ال ای دی طرح مهتابی منازل مسکونی، ادارات
ریسه یا شلنگ LED ریسه ال ای دی خطی نورپردازی‌های تزئینی و هنری

سرپیچ لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) با سرپیچ‌های متنوعی به بازار عرضه شده‌اند که انواع سرپیچ‌ لامپ متداول به شرح زیر می‌باشد:

  • E14 (سرپیچ لامپ شمعی)
  • E27 (سرپیچ لامپ معمولی)
  • E40 (سرپیچ لامپ بزرگ)
  • GU5.3 (سرپیچ لامپ سوزنی)
  • GU10 (سرپیچ لامپ استارتی)
  • G13 (سرپیچ لامپ مهتابی)

قبل از خرید به سرپیچ لامپ‌های خود دقت کنید تا متناسب با آن خرید خود را انجام دهید. در شکل زیر چند نمونه سرپیچ متداول را مشاهده می‌کنید.

انتخاب انواع سرپیچ لامپ

آشنایی با انواع سرپیچ لامپ

عناوین اصلی: معرفی انواع سرپیچ لامپ متداول و تبدیل سرپیچ ها

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مهدی جنت دوست

مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه

درجه حفاظت لامپ ال ای دی

در هنگام خرید هر نوع لامپی باید نکته‌ای که در نظر داشته باشیم این است که لامپ از نظر IP یا درجه حفاظت مناسب محل است یا نه؟ لامپی که برای داخل خانه استفاده می‌شود قطعاً نمی‌تواند لامپ مناسبی برای فضای بیرون باشد. لامپ‌های ال ای دی مناسب فضای آزاد نیز تولید می‌شوند. در زمان خرید لامپ برای فضای آزاد، از لامپ‌های با درجه حفاظت حداقل IPx4 (ضد ترشح آب) تهیه کنیم. محیط‌های خاص دیگر ضوابط و قوانین خاص خود را دارند که باید در نظر گرفته شوند.

ضمانت و برند لامپ ال ای دی

در هنگام خرید، لامپ ال ای دیِ تولیدکننده‌های معتبر و دارای علامت استاندارد را فقط تهیه کنید زیرا همه مزایایی که برای لامپ‌های ال ای دی وجود دارد در گرو کیفیت بالای آن است. حتماً توجه کنید که لامپ ال ای دی خریداری شده دارای ضمانت تعویض باشد و تاریخ اتمام گارانتی را بررسی کنید. قیمت بالا در لامپ‌های ال ای دی خارجی نمی‌تواند کیفیت لامپ را تضمین کند و از طرفی با توجه به این که نمایندگی فروش رسمی در ایران ندارند، امکان تعویض نیز وجود ندارد. بسیاری از برندهای معتبر تولیدکننده لامپ‌های ال ای دی در ایران در صورت رعایت شرایط گارانتی، تا تاریخ مشخصی ضمانت تعویض دارند.

کلام پایانی راهنمای خرید لامپ ال ای دی (LED)

تصمیم بسیاری از افراد مبنی بر استفاده از منابع روشنایی که مصرف انرژی پایینی داشته و مضراتی برای محیط زیست نداشته باشد بسیار ارزشمند است. بنابراین در این نوشته سعی کردیم مهمترین نکاتی که در خرید یک لامپ ال ای دی باید در نظر داشته باشید را بیان کنیم. امیدواریم نوشته راهنمای خرید لامپ LED بتواند به شما کمک کند تا خرید مناسب و رضایت بخشی را داشته باشید. پاسخگوی سؤالات شما در رابطه با خرید لامپ ال ای دی هستیم. تجربیات خودتان را از خرید لامپ ال ای دی، در زیر این نوشته با ما به اشتراک بگذارید.

خرید لامپ ال ای دی

خرید انواع لامپ ال ای دی با کیفیت و گارانتی دار با تخفیف ویژه

نوع محصول: لامپ ال ای دی اشکی، حبابی، استوانه و بولینگ

گارانتی: 1 سال

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.