آشنایی با مشخصات روی لامپ ال ای دی

معنی نوشته های روی لامپ ال ای دی

در این نوشته قصد داریم به مشخصات روی لامپ ال ای دی (LED) بپردازیم. در روی بدنه لامپ اطلاعات مهم از لامپ نوشته می‌شود و در بسته‌بندی اطلاعات بیشتر و درنهایت اطلاعات تکمیلی و جامع در کاتالوگ لامپ یا دیتاشیت لامپ آورده می‌شود. با مطالعه این نوشته در هنگام خرید لامپ تولید داخل و همچنین خارجی به راحتی می‌توانید اعداد نوشته شده روی لامپ را تحلیل، درک و انتخاب مناسبی داشته باشید.

فهرست مطالب

مشخصات روی لامپ ال ای دی (LED)

در این قسمت اطلاعاتی که روی بدنه لامپ درج می‌شود شرح داده شده است.

مشخصات روی بدنه لامپ ال ای دی

برند یا نشان تجاری لامپ ال ای دی (LED)

برند یا نشان تجاری معمولاً روی بدنه لامپ و همچنین در روی بسته‌بندی یا کاتالوگ لامپ درج می‌شود. هنگام خرید لامپ به نام برند دقت کنیم و از برندهای معتبر و دارای نمایندگی‌های فروش گسترده در سطح کشور را انتخاب کنیم.

شار نوری تولیدی لامپ ال ای دی

از مشخصات درج شده روی بدنه لامپ ال ای دی مهمترین آن شار نوری می باشد. شار نوری میزان نور تولیدی لامپ برحسب لومن را نشان می‌دهد. هر چقدر مقدار عددی شار نوری برحسب لومن بیشتر باشد یعنی منبع نوری ما نورانی‌تر است.

لوکس و لومن چیست؟

عناوین اصلی: آشنایی با لوکس، لومن و بهره نوری و تفاوت آنها

نوع آموزش: متن آموزش

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

توان اسمی لامپ LED

کل توان الکتریکی برحسب وات (W) که توسط لامپ و مدار آن مصرف می‌شود و در روی لامپ و همچنین روی بسته بندی و کاتالوگ لامپ درج می‌شود. وات لامپ برخلاف تصور عموم ارتباطی به میزان نور لامپ ندارد.

ولتاژ اسمی لامپ ال ای دی

محدوده گستره ولتاژ کاری مجاز لامپ بر روی بدنه و همچنین بسته‌بندی محصول برحسب ولت (V) درج می‌شود.

فرکانس اسمی

فرکانس کاری (بسامد اسمی) لامپ بر روی بدنه لامپ و همچنین در روی بسته‌بندی محصول برحسب هرتز (Hz) نوشته می‌شود.

علامت استاندارد لامپ ال ای دی

یکی از فاکتورهایی که در خرید لامپ ال ای دی باید دقت نمود نشان استاندارد و کد ده رقمی روی محصول است. سازندگان حرفه‌ای و معتبر معمولاً موفق به دریافت نشان استاندارد می‌شوند. پس حتما در بررسی مشخصات روی لامپ ال ای دی به حک شدن این نشان توجه داشته باشید.

مدت زمان گارانتی و ضمانت تعویض لامپ LED

در زمان خرید لامپ باید به مدت زمان گارانتی و تاریخ آن و همچین جزئیات گارانتی دقت کافی نمائیم. معمولاً در روی بسته‌بندی محصول درج می‌شود که در صورت نداشتن عیوب فیزیکی (شکستگی و …)، استفاده صحیح، باز نشدن درب و عدم دستکاری محصول شامل گارانتی می‌شود. مدت زمان گارانتی لامپ‌های باکیفیت حداقل 1 سال می‌باشد.

مشخصات روی بسته‌بندی یا کاتالوگ لامپ ال ای دی

در روی بسته‌بندی و کاتالوگ یا دیتاشیت لامپ‌های ال ای دی یک سری اطلاعات بیشتری نوشته می‌شود که در این قسمت به تشریح این اطلاعات پرداخت شده است. 

مشخصات روی جعبه لامپ ال ای دی

شکل ظاهری لامپ LED

لامپ‌های ال ای دی امروزه در شکل‌های متنوعی ساخته شده‌اند که در روی بسته‌بندی لامپ نوع شکل لامپ همراه با تصویر  نیز درج می‌شود. شکل‌های متداول لامپ LED همراه با تصاویر در جدول آمده است.

نام شکل نام شکل
حبابی لامپ ال ای دی حبابی سقفی یا پنلی LED-60-60
استوانه‌ای لامپ ال ای دی استوانه فلامنتی لامپ فلامنتی اشکی
سفینه‌ای لامپ ال ای دی قارچی شمعی لامپ ال ای دی شمعی
هالوژنی لامپ هالوژن ال ای دی طرح گل Flower-led-1
خطی لامپ ال ای دی طرح مهتابی ریسه‌ای ریسه ال ای دی خطی

خرید لامپ ال ای دی 

نوع محصول: انواع لامپ ال ای دی استوانه‌ای، حبابی، قارچی و …

گارانتی: 1 سال

با ارسال رایگان

بهره نوری

بهره نوری حاصل تقسیم شار نوری بر توان مصرفی لامپ می‌باشد که واحد آن لومن بر وات (lm/W) است. این پارامتر مشخص می‌کند که به ازای مصرف هر وات (W) توان الکتریکی چند لومن توسط منبع نور تولید می‌شود. بدیهی است که هر چه میزان بهره نوری بیشتر باشد، منبع دارای راندمان بالاتر خواهد بود.

طول عمر لامپ ال ای دی

مفهوم L70 , F50 در Ta=25°C با طول عمر 25000 ساعت: پس از کارکرد در دمای محیط 25 درجه سلسیوس به مدت 25000 ساعت، شار نوری یک مجموعه n عددی از لامپ‌های LED به 70 درصد شار نوری اولیه خود می‌رسد و فقط 50 درصد از لامپ‌ها می‌سوزد.

دمای محیط نصب طول عمر (Lifetime)
(L70 , F50 @ Ta=25°C) 25000 ساعت

جریان اسمی لامپ LED

جریان مصرفی لامپ برحسب آمپر (A) بر روی بسته‌بندی لامپ درج می‌شود.

قابلیت استفاده از دیمر برای لامپ ال ای دی

دیمر (کم‌سوساز) وسیله‌ای الکترونیکی برای کنترل نور لامپ است که همه لامپ‌های ال ای دی (LED) قابلیت دیمر شدن ندارند که باید در هنگام خرید دقت کنیم. استفاده از دیمر برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی توصیه می‌شود.

دیمر برای این محصول عمل‌کرد ندارد (Not Dimmable) قابلیت کار با مدارات دیمر دارد (Dimmable)
عدم امکان نصب دیمر برای لامپ ال ای دی قابلیت نصب دیمر برای لامپ ال ای دی

نوع مدول لامپ LED

یکی از مشخصاتی که در بسته‌بندی لامپ‌های ال ای دی مشاهده می‌کنیم نوع تکنولوژی ساخت ال ای دی یا نوع مدول یا نوع چیپ آن است که دو نوع متداول آن اس ام دی (SMD) و سی او بی (COB) است.

مدول SMD: تکنولوژی اس ام دی (Surface Mounted Devices) برای نورپردازی فضاهایی که نیاز به نور یکنواخت داریم، مناسب می‌باشند.

مدول COB: تکنولوژی سی او بی (Chips On Board)  مناسب برای فضاهایی است که به نور متمرکز احتیاج دارند.

منبع نور لامپ ال ای دی

ابعاد

ابعاد لامپ (Dimension) به صورت تصویر زیر در روی بسته‌بندی رسم می‌شود.

ابعاد لامپ (Dimension)
اندازه لامپ ال ای دی

زاویه تابش

یکی دیگر از مشخصات روی بدنه لامپ ال ای دی که مهم است، زاویه تابش (View Angle) لامپ است. شکل لامپ به جهت تابش نور آن اثر مستقیم دارد. در انتخاب لامپ، زاویه نوردهی با توجه به هدف و محیطی که قرار است نورپردازی انجام شود و همچنین چیدمان، سبک دکوراسیون و … مد نظر قرار گیرد.

زاویه تابش (View Angle)
زاویه تابش نور لامپ ال ای دی

دمای رنگ نور

دمای رنگ نور (Correlated Color Temperature) رنگ نور خروجی از منبع نور بوده که میزان سردی یا گرمی نور را مشخص می‌کند و واحد آن کلوین است. هر چه عدد دمای رنگ نور (CCT) بزرگ‌تر باشد رنگ نور به رنگ‌های سرد نزدیک و هر چه این عدد کوچک‌تر شود رنگ نور به رنگ‌های گرم نزدیک خواهد شد. هر چه به 3000 کلوین نزدیک می‌شویم رنگ نور لامپ آفتابی (نزدیک به رنگ لامپ‌های رشته‌ای) و با نزدیک شدن به عدد 6000 کلوین رنگ نور لامپ به مهتابی متمایل است.

نوع سرپیچ لامپ

لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) با سرپیچ‌های متنوعی به بازار عرضه شده‌اند. انواع سرپیچ‌ را در جدول زیر ملاحظه می‌فرمائید.

نماد نام
E14 سرپیچ لامپ شمعی
E27 سرپیچ لامپ معمولی
E40 سرپیچ لامپ بزرگ
GU5.3 سرپیچ لامپ سوزنی
GU10 سرپیچ لامپ استارتی
G13 سرپیچ لامپ مهتابی

انواع سرپیچ لامپ

عناوین اصلی: معرفی انواع سرپیچ لامپ متداول و تبدیل سرپیچ ها

نوع آموزش: متن آموزشی

نویسنده: مهدی جنت دوست

مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه

محدوده دمای کارکرد

برای محیط‌هایی که با توجه نوع فعالیت گرم هستند باید این فاکتور حتماً مدنظر قرار گیرد. محدوده دمای کارکرد لامپ ال ای دی بر روی بسته‌بندی آن درج می‌شود. معمولاً محدوده دمای کارکرد لامپ‌های ال ای دی (LED) از 20- درجه سلسیوس تا 40+ درجه سلسیوس است. دمای پایین‌تر یا بیشتر از مقدار درج شده روی جعبه، باعث کاهش طول عمر لامپ خواهد‌ شد.

درجه حفاظت (IP)

یکی از پارامترهای مهم در هنگام خرید هر لامپی توجه به IP یا درجه حرارت آن با توجه به محیطی که قرار است استفاده کنیم. درجه حفاظت لامپ در برابر نفوذ رطوبت و اشياء خارجي را نشان مي‌دهد. شماره IP يك عدد دو رقمي است كه رقم اول درجه حفاظت اشخاص در برابر تماس با قسمت‌هاي برق‌دار و يا نفوذ اجسام و اشياء خارجي و رقم دوم درجه حفاظت در برابر آب و رطوبت را نشان مي‌دهد.

توجه: در محيط‌هاي نمناك (شامل هواي آزاد، موتورخانه تأسيسات مكانيكي و …) بايد از لوازم و تجهيزات ضد ترشح آب با درجه حفاظت حداقل IPx4 استفاده كنيم.

درجه حفاظت (IP)
لامپ ال ای دی مقاوم در برابر رطوبت

ضریب توان یا ضریب قدرت لامپ ال ای دی

نسبت توان حقیقی (برحسب وات) به توان ظاهری (برحسب ولت آمپر) ضریب توان یا ضریب قدرت گفته می‌شود و عددی مابین صفر و یک است که هر چه این عدد به یک نزدیک‌تر باشد ضریب توان مطلوب‌تر است. دانستن مقدار ضریب توان (cos Φ) برای طراحی مناسب سایز کلید مینیاتوری و نمره سیم یا کابل ضروری است.

شاخص نمود رنگ

یکی از خصوصیات مهم درج شده روی بسته‌بندی لامپ که هنگام خرید باید دقت کنیم شاخص نمود رنگ (Color Rendering Index) است. شاخص نمود رنگ (CRI) نشان دهنده این است که لامپ چه مقدار توانایی دارد تا رنگ‌های اجسام را به طور دقیق و صحیح نسبت به نور خورشید نمایش دهد. شاخص نمود رنگ خورشید عدد 100 در نظر گرفته شده و سایر منابع نوری نسبت به آن سنجیده می‌شود. شاخص نمود رنگ یا شاخص تفکیک رنگ عددی بین صفر و 100 است که بدیهی است هر چه این عدد بزرگ‌تر و نزدیک به 100 باشد مطلوب‌تر است. شاخص نمود رنگ را در برخی منابع با Ra نیز نشان می‌دهند.

حداکثر دمای اسمی (Tc)

بالاترین دمای مجاز (Rated Maximum Temperature) که در شرایط عادی، بر روی سطح بیرونی لامپ ال ای دی (LED) ممکن است ایجاد شود.

اتصال به زمین حفاظتی

چراغ‌هایی که دارای بدنه فلزی‌اند جهت جلوگیری از برق‌دار شدن بدنه معمولاً دارای علامتی برای اتصال به هادی حفاظتی (سیم ارت) هستند. معمولاً چنین چراغ‌هایی دارای سه سیم هستند که سیم زرد و سبز راه راه برای اتصال هادی حفاظتی (سیم ارت) در نظر گرفته شده است.

اتصال زمین حفاظتی (protective earth)
اتصال به زمین لامپ ال ای دی

حفظ شار نوری در لامپ ال ای دی

مقدار شار نوری منبع نوری در اثر کارکرد و با مرور زمان کاهش می‌یابد و حفظ شار نوری (Lumen Maintenance) در این میان بسیار مهم است. مقدار افت شار نوری در زمان مشخصی از کارکرد لامپ در کاتالوگ محصول ذکر می‌شود.

لامپ ال ای دی معادل با لامپ رشته ای و لامپ کم مصرف (CFL)

معمولاً در روی بسته‌بندی لامپ ال ای دی (LED) وات معادل با لامپ رشته‌ای و لامپ کم‌مصرف (CFL) نوشته می‌شود تا اگر خریدار برای مثال لامپ رشته‌ای 100 وات دارد و قصد دارد که لامپ ال ای دی تهیه کند به راحتی وات لامپ ال ای دی معادل را مشاهده کند.

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

عناوین اصلی: مزایا و معایب لامپ ال ای دی و کم مصرف و تفاوت آنها

نوع آموزش: متن آموزش

نویسنده: مریم اسلامی

مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه

رده برچسب مصرف انرژی

برچسبی که بر روی لامپ‌ها نصب می‌شود و کیفیت را از نظر مصرف انرژی نشان می‌دهد. حرف A که خود دارای سه دسته‌بندی است نشان‌گر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی است.

توصیه ما در مورد مشخصات روی لامپ ال ای دی

در این نوشته سعی کردیم به طور جامع مشخصات روی لامپ ال ای دی را شرح دهیم تا خریدار هنگامی که بسته‌بندی محصول را مطالعه می‌کند به راحتی مفاهیم را درک و انتخاب مناسبی داشته باشد. توصیه ما این است که قبل خرید مشخصات روی لامپ را به طور کامل بررسی کنید و برندهای معتبر و مطرح در سطح بازار را انتخاب کنید تا در طول مدت زمان کمی مشکلاتی نظیر افت شار نوری، عدم پاسخگویی نمایندگی‌های فروش و غیره را نداشته باشید.

منابع:

– استاندارد ملی ایران به شماره 1-14878: سال 1392، تعیین رتبه کیفی لامپ‌ها و چراغ‌های LED – قسمت 1: الزامات عمومی و آزمون‌ها

امتیاز
4.6/5
دیدگاه شما

4 دیدگاه

  1. مینا محسنی گفت:

    ممنون از اطلاعات و مقاله مفید و کاربردیتون در مورد مشخصات فنی لامپ ال ای دی واقعا نمیشد بدون گذاشتن دیدگاه رد شد

  2. مهرداد عربلو گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    منظور از تعداد led استفاده شده در یک منبع نور چیست ؟؟؟

    • مریم اسلامی گفت:

      سلام و عرض ادب
      سپاس از لطف شما
      منظور از تعداد LED استفاده شده در یک منبع نور، تعداد دیود نوری است که در آن منبع نور استفاده شده است.

 
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.